- Forside
- Daginstitutioner
- Områder
- Tjæreborg - Esbjerg Ø
- Bestyrelsen
Bestyrelsen i Tjæreborg- Esbjerg Ø området
Områdebestyrelsen består af medlemmer valgt blandt forældre og medarbejdere i de enkelte afdelinger.
Der er valg til bestyrelsen én gang om året
Medlemmer af områdebestyrelsen
Formand:
Trine Søgaard (Afd. Tjæreborg)
Tlf.: 28834284
På valg 2025
Næstformand:
Jon Juel-Byriel (Afd. Kahytten)
Tlf.: 53643771
På valg 2025
Forældrerepræsentanter:
Bilal Ali Qadri (Afd. Valmuen)
Tlf.: 51611882
Maria Debel (Afd. Tjæreborg)
Tlf.: 25306700
Suppleanter:
Maria Nielsen Terkildsen (Afd. Valmuen)
Medarbejderrepræsentanter:
Richardt Tagmose
Tlf.: 76162020
På valg 2025
Pernille Beier Bannow
Tlf.: 76162150
På valg 2025
Joan Gaarde Nørholm
Tlf.: 76163780
På valg 2025
Ledelsesrepræsentanter (deltager uden stemmeret):
Hanne Sloth (Afd. Valmuen) (stedfortræder)
Tlf.: 76162250
Marianne Guldager Jensen (områdeleder)
Tlf.: 51334988
Suppleanter medarbejdere:
Patrick Bay Hostrup
Bestyrelsesmøder 2023
Områdebestyrelsesmøde i område Tjæreborg-Esbjerg Ø
Den 13. juni 2023 – kl. 17.00 til 19.30
Mødedeltagere
Trine Søgaard, forældre repr. Tjærborg
Maria Debel, forældre repr. Tjæreborg
Jon Juel-Byrel forældre repr. Kahytten
Maria Nielsen, forældre repr. Valmuen
Pernille Bannow medarbejder repr. Kahytten
Richardt Tagmose, medarbejder repr. Tjærborg
Joan Garde Nørholm, medarbejder repr. Kvaglund
Marianne Guldager, områdeleder
Hanne Sloth, stedfortræder og referent, Valmuen
Fraværende
Ingen
Referent
Hanne Sloth
Referat
Punkt 1: Konstituering af bestyrelsen og godkendelse af dagsorden.
Formand: Trine Søgaard
Næstformand: Jon Juel-Byriel
Brian forældre repr. fra Kvaglund har midlertidigt trukket sig. Der er ingen suppleant der kan overtage hans plads i bestyrelsen.
Retningslinjer/principper var vedhæftet dagsorden.
Dagsorden godkendt.
Punkt 2: Nyt fra området
Kvaglund deltager i et projekt omkring ”Kvalitetsstærke legemiljøer – sammen med børnene”. Til dette anvendes der DCUM-materiale omkring læringsmiljøer.
Energien deltager fortsat i projektet universitetsdagtilbud. Der er tilkoblet en ny forsker i det næste forløb, Christina Holm Poulsen. Der skal arbejdes med børns deltagelsesmuligheder.
Der har været en proces i gang i Tjærborg med hele personalegruppen hvor to læringskonsulenter fra pædagogisk enhed sammen med OML og de to PL har stået for processen. Formålet var at arbejde med fælles værdier og børnesyn. Processen fortsætter fremadrettet, men Marianne Guldager trækker sig og de to PL overtager.
Energien har ansat to pædagoger til vuggestuen. De starter den. 01.08.2023.
Valmuen har ansat 1 pædagog i barselsvikariat. Han starter den. 01.08.2023.
Energien har en medhjælper der går på pension, stillingen genbesættes ikke.
Kahytten har en medarbejder der er gået på pension. Den bliver ikke genbesat. Der er ansat en ny medhjælper.
Kendte børnetal frem til 01.11.2023.
Kahytten 64 børn – 6 børn på vej ind
Kvaglund 67 børn – 6 børn på vej ind
Energien 112 børn – 16 børn på vej ind
Dynamikken 48 børn – 3 på vej ind.
Valmuen 86 børn – 4 på vej ind
Punkt 3: Økonomi
Budget for 2023 ligger stadig ikke klar endnu da der stadig er fejl i det udsendte styringsark.
Der er nu bevilliget penge til afdelinger med en høj andel af udsatte og sårbare, sociale normeringer. Pengene skal gå til løn til pædagoger eller pædagogiske assistenter.
Kvaglund 1.237.620 kr. Her skal ikke ansættes ekstra.
Valmuen 1.110.680 kr. Her skal vi kigge på at få ansat ekstra medarbejdere.
Punkt 4: Høringssvar – ”Mere tid til kerneopgaven”
Bestyrelsen indsender ikke et høringssvar.
Punkt 5: Tilsynsbesøg
Marianne orienterede omkring procesessen vedrørende det nye tilsyns koncept i Esbjerg kommune.
Alle afdelinger har haft tilsynsbesøg og er kommet ud med et flot resultat. Alle tilsynsrapport ligger på institutionernes hjemmeside.
Punkt 7: Eventuelt
Marianne inviterer den nye bestyrelse til besøgs runde i området i august.
Maria Debel bliver repræsentant i lokalrådet i Tjærborg.
Kommende møder fastlagt. 30/8, 16/11, 15/1, 19/3
Områdebestyrelsesmøde i område Tjæreborg-Esbjerg Ø
Den 28. marts 2023 – kl. 17.00 til 19.30
Mødedeltagere
Trine Søgaard, forældre repr. Tjærborg
Maria Debel, forældre repr. Tjæreborg
Brian Jensen, forældre repr. Kvaglund
Bilal Ali Qudri, forældre repr. Valmuen
Rikke Lund Christensen, forældre repr. Kahytten
Jeppe Kjær Aaskov, medarbejder repr. Valmuen
Joan Garde Nørholm, medarbejder repr. Kvaglund
Marianne Guldager, områdeleder
Hanne Sloth, stedfortræder og referent, Valmuen
Fraværende
Rikke Lund Christensen
Maria Debel
Bilal Ali Qudri
Referent
Hanne Sloth
Referat
Punkt 1: Godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt
Punkt 2: Nyt fra Området
Der er ansat en administrativ medarbejder på 21 timer i området til at aflaste de pædagogiske ledere. Sidder to dage i Tjæreborg og to dage i Kvaglund.
Nyt barnevognsrum er nu ved at stå klar i Tjæreborg.
De tre dage op til Påske bruger personalet på, at få det sidste klar til omorganiseringen mellem de to huse.
Sidste år blev der indkøbt nye udendørs klatrestativer til Kvaglund. Forventer de bliver sat op i 2023.
4 medarbejdere fra området har tilmeldt sig Erasmus som er et EU-projekt. Kurserne bliver afholdt i foråret 2023.
Deltagelsen er gratis udover vikar dækning.
Børne yoga i Barcelona – 2 fra Kvaglund
Reggio Emilie i Firenze – 1 fra Valmuen
”Steam” i Niece – 1 fra Kahytten
I øjeblikket er tilsynsenheden på vej rundt i institutionerne i vores område. De har været i Skads og i Valmuen. Et ordinært tilsyn består af et uanmeldt og et anmeldt tilsyn besøg samt opfølgning. En væsentlig ændring i forhold til tydeligere er at det ordinære tilsyn vil foregå over få uger, afhængigt af dagtilbuddets/afdelingens størrelse og at dette forløb, kun finder sted en gang på 24 måneder. Det ordinære tilsyn har til hensigt at vurdere kvaliteten i et udviklingsperspektiv. Derfor vil et ordinært tilsyn altid give anledning til en eller flere henvisninger på opfølgende tiltag, der kan bidrage til at højne kvaliteten i de enkelte dagtilbud. Tilsynsenheden anvender ”KIDS” som er et anerkendt, forskningsbaseret og danskudviklet redskab til evaluering og udvikling af den pædagogiske kvalitet i daginstitutioner.
På baggrund af bestyrelsens kommentarer sammenskrev Marianne et høringssvar i forhold til ”Tilkendegivelse i forhold til dispensation fra sektorplan til bygningsreglement i dagtilbud ved kapacitet mangel” 7 af områderne var for og 2 imod. Der er givet 3 års dispensation for sektorplanen.
Marianne orienterede omkring processen ”Mere tid til Kerneopgaven” Der har været en fin besvarelse procent blandt forældre. Besvarelsesprocenten fra personalet kunne man have ønsket højere. Der er afholdt en workshop på Rådhuset i Esbjerg. Formålet var at kvalificere nogle af svarene fra spørgeskemaundersøgelserne. Den nedsatte arbejdsgruppe arbejdere videre med alle data som sendes til det politiske udvalg, som træffer den endelige beslutning. Det forventes at det sendes til høring i områdebestyrelserne og i MED udvalgene.
Punkt 3: Økonomi
Regnskabsresultat for 2022 gennemgået overskud på 262.300 kr. svarende til under 1%.
Budget for 2023 ligger ikke klar endnu da det udsendte styringsark havde en del fejl.
Punkt 4: Varslede besparelser i 2024/2025
Marianne orienterede om hvilke besparelsesforslag MED udvalget og PL’erne har peget på. Dette er videregivet og behandles nu på chefniveau, inden det politiske niveau træffer beslutning i forhold til hvor og hvilke besparelser.
Punkt 5: Søvnpolitik
Valmuen har udarbejdet en søvnpolitik. Den tages i høring på MED udvalget om der er opbakning til, at den skal gælde for hele området. Bestyrelsen bakker positivt op.
Punkt 7: Eventuelt
Alle daginstitutioners legepladser i Esbjerg er offentlige. De må anvendes af private efter lukketid.
Områdebestyrelsesmøde i område Tjæreborg-Esbjerg Ø
Den 6. februar 2023 – kl. 17.00 til 19.30
Mødedeltagere
Maria Debel, forældre repr. Tjæreborg
Brian Jensen, forældre repr. Kvaglund
Trine Søgaard, forældre repr.Tjæreborg
Jeppe Kjær Aaskov, medarbejder repr. Valmuen
Joan Garde Nørholm, Medarbejder repr. Kvaglund
Marianne Guldager, Områdeleder.
Fraværende
Rikke Lund Christensen, forældre repr. Kahytten
Winnie Pedersen, medarbejder repr. Tjæreborg rejst
Hanne Sloth, stedfortræder og referent, Valmuen
Referent
Marianne Guldager Jensen
Referat
Godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt.
Nyt fra området.
Ansættelser i Tjæreborg:
4 pædagoger og en medhjælper flex. 12 t. er ansat en startede 2. februar de øvrige starter 1. marts.
Winnie stoppet, ny vælges til bestyrelsen sammen med valg af medarbejderrepræsentanter her i 2023
Barnevognsrum mv. i gang i Energien dette giver pres på p-pladsen, desværre har flere medarbejdere fået ridset deres biler.
Nyt tiltag sammen om sprog i Valmuens vuggestue.
Universitets dagtilbud i Energien har igen fået tilkoblet en forsker. Temaet denne gang er børns deltagelsesmuligheder. Dette set i lyset af den mistrivselsdebat der er lige nu
Områdebestyrelsen Ribe området har været under hårdt pres grundet en beslutning der var forældre der var uenige i. Det er vigtigt at der i referaterne noteres hvis der er uenighed i bestyrelses beslutninger.
Der kommer tilsyn uanmeldt og anmeldt tilsyn i alle vores afdelinger i vores område i foråret. Kahytten først.
Økonomi
Områdelederen har ikke modtaget afsluttet budget for 22 og har ligeledes ikke modtaget forbrugsrapport for 23 endnu.
Varslede besparelser på budget 2024 og 2025
Områdelederen informerede om at der i 2024 skal spares 53,5 millioner og i 2025 107 millioner i Esbjerg Kommune.
Dette er en ganske voldsom besparelse der kommer til at gøre rigtig ondt.
Medarbejderne er informeret og involveret i forhold til at kunne indsende forslag til besparelser, deadline herfor er 15. februar. Herefter regnes der på forslagene og vore direktør vurderer hvilke forslag der skal videre. Den endelige budgetproces bliver som vanligt i august – september.
Bestyrelsen vil løbende blive informeret om denne proces.
Områdebestyrelsens principper
De gældende principper blev gennemgået, tilrette og herefter godkendt. Se vedhæftede bilag.
Forretningsordenen blev gennemgået, tilrette og herefter godkendt. Se vedhæftede bilag.
Organisering af Børnehusene Tjæreborg.
Børnehusene Tjæreborgs nuværende organisering er under pres grundet rigtig mange dejlige børn.
Områdelederen gennemgik slides der skal fremlægges for forældrene på møde d. 7. februar.
Slidesne beskriver baggrund, proces, beslutning og fremtidig organisering.
Eventuelt.
Næste møde i bestyrelsen er fastsat til 28. marts
PÅ valg til bestyrelsen er:
Trine Søgaard Tjæreborg modtager genvalg, Rikke Lund Christensen Kahytten kan ikke genvælges og alle medarbejdere repræsentanter.
Referater 2021/2022
Områdebestyrelsesmøde i område Tjæreborg-Esbjerg Ø
Den 01. december 2022 – kl. 17.15 til 19.30
Mødedeltagere
Trine Søgaard, forældre repr. Tjæreborg
Maria Debel, forældre repr. Tjæreborg
Jeppe Kjær Aaskov, medarbejder repr. Valmuen
Rikke Lund Christensen, forældre repr. Kahytten
Hanne Sloth, stedfortræder for områdeler.
Marianne Guldager, Områdeleder.
Fraværende
Brian Kjær Jensen, forældre repr. Kvaglund
Winnie Pedersen, medarbejder repr. Tjæreborg
Bilal Ali Qudri forældre rep. Valmuen
Joan Garde Nørholm, medarbejder repr. Kvaglund
Referent
Hanne Sloth
Referat
Godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt.
Besøg af Direktør Rene Nielsen og Mette Lindkjær
Rene Nielsen og Mette Lindkjær har deltaget i et af vores leder teams møder. De fik vist vores video som fortæller om de forskellige afdelinger, skolestartsforsøget i Kvaglund, om digitalisering i området og om Universitetsdagtilbud i Energien. De pædagogiske leder orienterede omkring hvad der arbejdes med i de enkelte institutioner.
Fra de enkelte institutioner
Kvaglund deltager i vuggestuen i et forløb - ”Sammen om sprog”.
Kahytten er godt i gang med et forløb sammen med to læringskonsulenter omkring læringsmiljøet. Der er blevet malet i hele institutionen samt købt nyt inventar.
Tjærborg er kommet godt i gang med et forløb sammen med to læringskonsulenter som omhandler bla. – ”hvad vil vi kendes på, hvad står vi for? Hele personalegruppen deltager, de to PL samt Marianne Guldager.
I Tjærborg starter de i uge 1 med at opføre nyt skur til klapvogne og barnevognsrum.
Valmuen får malet deres børnehave samt fællesrum i december og i vuggestuen til foråret.
Valmuen og Kvaglund har deltaget i 3 år i projektet de første 1000 dage som afsluttes den. 31. december 2022. De sidste 4 pædagoger afslutter deres diplom i december med en mundtlig eksamen.
Hvis der er børn i Kahytten der har brug for pasning mellem jul og Nytår bliver de tilbudt pasning Valmuen, Dynamikken lukkes sammen med Energien, alle andre afdelinger hår åbent.
Økonomi
Forbrugsrapport december gennemgået. (Se bilag)
Lønbudget 2023 er blevet udsat forventes medium december 2023. Herefter går OL i gang med udregning. Opnormeringsmidlerne til minimumsnormeringerne kommer først senere, men Esbjerg kommune for ca. 29,3 mil. af disse vil 10procent gå til administrativ bistand til pædagogiske ledere. De resterende 26,37 mil fordeles til institutioner.
Kostpolitik
Præsentation af de fire kostpolitikker.
Bestyrelsen vil gerne have politikkerne gået igennem for ordet ”sund”, og have sætninger med dette omformuleret. Dette ud fra en betragtning om hvem der vurderer hvad der er sundt Der skal være et særskilt punkt om drikkelse og at der her fremgår at vi følger sundhedsstyrelsen anbefaling om at slukke tørsten i vand. Når de er revurderet, sendes de til bestyrelsen for endelig godkendelse.
Der besluttes i ledelsesteamet hvorledes disse kommunikeres ud til forældrene.
Eventuelt
Til dagsorden på næste områdebestyrelses møde.
- Principper i området
- Rekruttering og fastholdelse af medarbejdere.
Områdebestyrelsesmøde i område Tjæreborg-Esbjerg Ø
Den 07. september 2022 – kl. 17.00 til 19.30
Mødedeltagere
Trine Søgaard, forældre repr. Tjæreborg
Bilal Ali Qudri forældre rep. Valmuen
Brian Kjær Jensen, forældre rep. Kvaglund
Jeppe Kjær Aaskov, medarbejder repr. Valmuen
Hanne Sloth, stedfortræder for områdeler.
Marianne Guldager, Områdeleder.
Fraværende
Rikke Lund Christensen, forældre repr. Kahytten
Maria Debel, forældre repr. Tjæreborg
Winnie Pedersen, medarbejder repr. Tjæreborg afbud
Gæster deltagende i punkterne 1-4.
Dorte Jespersen, PL i Børnehuset Kvaglund
Anja Johansen, PL i Kahytten
Kristina Kohls, Pl i Børnehusene Tjæreborg
Referent
Marianne Guldager Jensen
Referat
Godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt.
Områdevideo
I området er der blevet udarbejdet en video på ½ t., der fortæller om de forskellige afdelinger, om skolestartsforsøget i kvaglund, om digitalisering i området og om niversitetsdagtilbud i Energien. Vi så videoen sammen.
Overgange
De 4 pædagogiske ledere fortalt om deres arbejde med overgange fx fra dagpleje til institution, internt i institutionen mellem vuggestue og børnehave.
Der er forældrebekymringer i Energien i forhold til plads i børnehaven. Det vil være en god ide at informerer forældrene omkring tanker herom.
Nyt fra området
Kahytten har sagt ja til at deltage i et forskningsprojekt sammen med VIA Universitet i Århus, med fokus på matematisk opmærksomhed i dagtilbud.
Børnehuset Kvaglund har meldt sig til et udviklingsprojekt i samarbejde med DCUM og LEGO Fonden omkring ”udvikling af alsidige og kvalitetsstærke fysiske legemiljøer i børnehaven”.
Kvaglund har desuden gang i et projekt med PE i Esbjerg ”Sammen om sprog” i vuggestuen.
Energien fortsætter som Universitetsdagtilbud i samarbejde med UC syd. Forskeren er trådt ud af projektet nu og er i gang med at skrive sin artikel, den får vi når den er færdig, Vil blive sendt til alle i bestyrelsen.
Valmuen skal i forbindelse med EU projektet Erasmus, have besøg af 15 pædagoger fra forskellige lande. De har fokus på udeliv og digitalisering.
Fastholdelse af medarbejdere
Forældre i Energien oplever at der er stor omsætning i personalegruppen. Der har været 4 på barsel der er kommet retur samtidig, samtidig er der studerende der kun er der ½ år af gangen. Der er stadig mange medarbejdere der var her i 2015 da undertegnede overtog området.
Vi får opnormering hvert år, hvilket betyder 2-3 nye medarbejder hvert år. Nogle har valgt at rejse, da de ønsker at prøve nyt. Vi er i en tid hvor der er mange job at få og derfor skifter medarbejderne mere. Dette opleves i alle områder.
Vi arbejder meget på trivsel, har nedsat en trivselsgruppe hvor undertegnede er med. Vi laver forskellige tiltag i forhold til at fastholde god trivsel i arbejdsmiljøet.
Vi har igangsat et langt forløb i samarbejde med Pædagogisk Enhed i Esbjerg Kommune, hvor vi skal arbejde med at få et fælles pædagogisk ståsted, noget vi gerne vil være kendt for, i hele Børnehusene Tjæreborg.
Vi prøver at anerkende medarbejderne både i hverdagen men også i forhold til en lille blomst og en personlig hilsen fx, hvis vi ved der har været en presset perioden.
Økonomi
Forbrugsrapporten for juli 22 blev gennemgået.
Eventuelt
Ikke noget.
Områdebestyrelsesmøde i område Tjæreborg-Esbjerg Ø
Den 10. maj 2022 – kl. 17.00 til 19.30
Mødedeltagere
Rikke Lund Christensen, forældre repr. Kahytten
Maria Debel, forældre repr. Tjæreborg
Trine Søgaard, forældre repr. Tjæreborg
Bilal Ali Qudri forældre rep. Valmuen
Brian Kjær Jensen, forældre rep. Kvaglund
Jeppe Kjær Aaskov, medarbejder repr. Valmuen
Marianne Guldager, Områdeleder.
Fraværende
Hanne Sloth, stedfortræder og referent, Valmuen afbud
Winnie Pedersen, medarbejder repr. Tjæreborg afbud
Referent
Marianne Guldager Jensen
Referat
Godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt.
Styrelsesvedtægter
Marianne gennemgik styrelsesvedtægterne for områdebestyrelsens arbejde. De vedhæftes, når referatet sendes ud.
Bestyrelsen konstitueres
Formand: Trine Søgaard
Næstformand: Rikke Lund Sørensen
Nyt fra området:
Nye børnetal (normering) i afdelingerne:
Kahytten: 79 3-5 årige
Kvaglund: 30 0-2 årig2 og 59 3-5 årige
Tjæreborg: 43 0-2 årige og 140 3-5 årige
Valmuen: 38 0-2 årige og 48 3-5 årige
Personalesituationen: Vi holder procenten på 60/40 i næsten alle afdelinger. Vi har rekrutteret de uddannede pædagoger vi har brug for indtil nu.
Projekter vi har gang i:
Partnerskab med UC Syd: Marianne er deltagende i gruppen. Her arbejdes der med kriterier for praktikken og for hvordan man er en god praktikinstitution. Vi arbejder ligeledes med hvordan vi bra pædagogik i vuggestuer med en stor andel af sårnder pædagoguddannelsen.
Der begyndende mangel på pædagoger og dette forventes voksende over de næste år.
Som en del af partnerskabet er Energien ”Universitets dagtilbud” med overordnet tema Computational tænkning. I 1½ år har en forsker og en underviser fra UC fulgt en pædagog og hendes børnegruppe. Forskeren træder ud i juni, hvorefter samarbejdet alene er mellem UC undervisere og børnehaven.
De 1000 første dage: Valmuen og Kvaglund har fået mange ekstra lønkroner fra ministeriet til at arbejde med en særlig indsats i vuggestuerne. Det overordnede tema er Mestring. Der har været fokus på måltidet, på selvhjulpenhed i garderoben og på badeværelset. Projektet løber til 31.12.22.
En del af tildelingen er at i alt 7 pædagoger fra Valmuen og Kvaglund skal have et diplommodul designet specifikt til vuggestuer med en stor andel af sårbare familier.
3 er i gang nu de sidste 4 pædagoger skal i gang til efteråret.
Legekunst: Alle afdelinger har haft et forløb hvor der kom en kunstner ud i børnehaven i en periode og lavede spændende aktiviteter med børn og medarbejdere. Vi har fået bevilliget yderligere 2 forløb, et i Kahytten og et i Energien. Kommer i løbet af efteråret.
Medarbejdere opkvalificeres: Som en del af en bevidst indsats i hele dagtilbud, har alle pædagoger været på et uddannelsesforløb i PLM (Pædagogiske lærings miljøer). Herefter har de pædagogiske assistenter været afsted og nu er det de langtidsansatte medhjælpere der er i gang.
Status på fravalg af frokostordning:
Valmuen: Nej både i vuggestue og børnehave
Tjæreborg: Nej både i vuggestue og børnehave
De øvrige afdelinger er ikke færdige med afstemningen endnu.
Økonomi
Forbrugsrapporten for april 22 blev gennemgået.
Overgang til skole i Kvaglund.
Joan der er en del af førskoleforsøget i Kvaglund fortale om de foreløbige resultater, som er rigtig gode.
Udsatte boligområde - Kvaglund
Kvaglund er på listen over omdannelsesområder, som et udsat boligområde. Marianne gennemgik tallene for de 5 parametre der afgør placeringen. Sendes med som bilag når referat sendes ud.
I forbindelse med at vi er på listen over omdannelsesområder, har vi fået 5 års dispensation fra kravet om max. 30% nyoptagne børn fra ghettoadresser.
I den forbindelse har vi i området besluttet at arbejde med venskabsinstitutioner. Valmuen er venner med Kahytten, Kvaglund er venner med Tjæreborg.
Fra 1. juni kører en gruppe børn fra Valmuen dagligt til Kahytten 1-2 mdr. af gangen og Kvaglund kører til Skovslottet, hvor de mødes med børn fra Energien.
Eventuelt
Kommende bestyrelsesmøder:
7/9, 1/12, 6/2 og 28/3 alle datoer fra 17-ca. 19.30.
Rundtur i området for bestyrelsen 2/6 kl. 17.00-20. Vi mødes i Valmuen.
Områdebestyrelsesmøde i område Tjæreborg-Esbjerg Ø
Den 9. februar 2022 – kl. 17.00 til 19.30
Mødedeltagere
Henriette Larsen, forældre repr. Kahytten
Teddy Nybro, forældre repr. Tjæreborg
Trine Søgaard, forældre repr.Tjæreborg
Winnie Pedersen, medarbejder repr. Tjæreborg
Jeppe Kjær Aaskov, medarbejder repr. Valmuen
Maiken Simonsen, medarbejder repr. Kahytten
Joan Gaarde Nørholm
Hanne Sloth, stedfortræder og referent, Valmuen
Marianne Guldager, Områdeleder.
Fraværende
Jeppe Lauge Vestergaard, forældre repr, Kvaglund
Maria Nielsen Terkildsen, forældre repr, Valmuen
Referent
Hanne Sloth
Referat
Godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt.
Børnetal i afdelingerne 1.februar 2022
Tjæreborg - 195 børn
Kahytten – 90 børn.
Valmuen – 94 børn.
Kvaglund – 92 børn.
Nyt fra området
Der er i samarbejde med UC syd, udfærdiget et mimimus krav for de studerende til deres praktikperioder. Dette for at sikre, at de studerende har mødt og har kendskab til de forskellige systemer, der anvendes i det pædagogiske arbejde på institutionerne i Esbjerg. I Esbjerg arbejdes der med fritsættende ledelse som bla. betyder, at medarbejderne for mere indflydelse på eget arbejde.
Rekruttering af pædagoger til ledige stillinger er et stigende problem. Man forventer at I 2030 vil der mangle ca. 40 procent i forhold til efterspørgslen på landsplan. UC-syd oplever, at de studerende er tilbudt fast job, inden er er færdige med deres uddannelse.
Hvert andet år er der valg til frokostordning og her har forældrene mulighed for at fravælge den fælles frokostordning via en afstemning. Hver enkelt afdeling afholder en info. aften for forældrene.
I forbindelse med puljen til ”Barnets første 1000 dage” er der afsat penge til et kompetenceløft til 3 pædagoger fra Valmuen og 4 fra Kvaglund i form at et diplom modul. Er startet op februar 2022 hvor Valmuen har en og Kvaglund 2 pædagoger afsted.
Corona
Fremmøde statistik udleveret. Alle afdelinger har været ramt af medarbejder fravær på grund af Covid-19. De enkelte pædagogiske leder beslutter hvornår de åbner op for, at forældre må komme ind og aflevere og afhente børn. Valmuen ”åbner” på mandag.
Budget for området
Det afsluttende budget for 2021 er endnu ikke modtaget.
Budget 2022 udleveret.
Overgang til skole i Kvaglund.
I uge 8 starter projektet op. I år bliver det en reduceret model, da vi er kommet sent fra start. I de første 7 uger går personale og børn fra Valmuen og Kvaglund på skolen hver tirsdag. Børnene afleveres i institutionerne men afhentes på skolen af forældre. Fra april er personale og børn på skolen alle dage.
Udsatte boligområde - Kvaglund
Der er blevet etableret et udvalg med bla. repræsentanter fra skole, dagtilbud, bibliotek, folkehuset, sundhedsplejerske, Bydelens 3 i en mm. Formålet med netværks gruppen er at få et fælles overblik omkring, hvad der foregår i området og evt. nye tiltag for, at brande Kvaglund på en positiv måde.
Valg til ny bestyrelse.
Henriette udgår af bestyrelsen da hun til april, ikke har børn i Kahytten.
Teddy ønsker genvalg.
Trine Søgaard ønsker genvalg.
Maria stiller op hvis ikke der er andre kandidater.
Jeppe Vestergaard ?
Medarbejder repræsentanter fortsætter et år mere.
Der afholdes valg i april ude i de enkelte afdelinger.
Eventuelt
Tema til næste møde – kost politik i området, overgange fra vugge til Bh.
Næste møde fastlægges efter valg til bestyrelsen.
Områdebestyrelsesmøde i område Tjæreborg-Esbjerg Ø
Den 2. december 2021 – kl. 17.00 til 19.30
Mødedeltagere
Henriette Larsen, forældre repr. Kahytten
Teddy Nybro, forældre repr. Tjæreborg
Trine Søgaard, forældre repr.Tjæreborg
Winnie Pedersen, medarbejder repr. Tjæreborg
Jeppe Kjær Aaskov, medarbejder repr. Valmuen
Maiken Simonsen, medarbejder repr. Kahytten
Hanne Sloth, stedfortræder og referent, Valmuen
Marianne Guldager, Områdeleder.
Fraværende
Jeppe Lauge Vestergaard, forældre repr, Kvaglund
Maria Nielsen Terkildsen, forældre repr, Valmuen
Referent
Hanne Sloth
Referat
Godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt.
Børnetal i afdelingerne 2022
Tjæreborg uændret i antal vuggestuebørn - plus 1 børnehavebarn
Kahytten minus 4 børnehavebørn.
Valmuen minus to børnehavebørn.
Kvaglund minus 10 børnehavebørn.
Partnerskab UCsyd
I samarbejde med UC syd har der været afholdt en temadag for praktikvejleder, pædagogiske ledere og områdeledere. Der er i samarbejde med UC syd, udfærdiget et mimimus krav for de studerende til deres praktikperioder. Dette for at sikre, at de studerende har mødt og har kendskab til de forskellige systemer, der anvendes i det pædagogiske arbejde på institutionerne i Esbjerg.
Rekruttering af pædagoger.
Rekruttering af pædagoger til ledige stillinger er et stigende problem. Man forventer at I 2030 vil der mangle ca. 40 procent i forhold til efterspørgslen på landsplan.
Fællesmøde for personale i området
Der har været afholdt fælles personalemøde for alle institutioner i området med 5 workshop. Hver enkelt institution var repræsenteret med en workshop.
- Tidlig skriftsprog
- Leaps
- Digitalisering
- Hjemmebesøg
- Universitets daginstitution
En rigtig god aften med kun positive tilbagemeldinger fra personalet.
Ude tøj til personale.
Tøjet er nu kommet og er udleveret til personalet.
Projektmidler til Valmuen/Kvaglund.
I forbindelse med puljen til ”Barnets første 1000 dage” er der også afsat penge til et kompetenceløft til 3 pædagoger fra Valmuen og 4 fra Kvaglund i form at et diplom modul. Forløber over det næste år.
Budget for området 2021/2022
Udgang af oktober er der et underskud på ca. 300.000 kr. for hele området. Der er dog en del refusioner, der mangler at komme ind. OL forventer vi går ud af 2021 med et regnskab der balancerer.
Lønbudget 2022
Kvaglund – reduktion på 1,2 millioner (faldende børnetal) – sociale midler reduktion på 150.00 kr.
Tjærborg – Tilført 2,4 millioner (stigende børnetal) – sociale midler tilført 110.000 kr.
Kahytten – Tilført 78.000 kr. – social midler 16.000 kr.
Valmuen – tilført 98.000 kr. – social midler reduktion på 200.000 kr.
Status på Covid-19
Restriktionerne ændrer sig hele tiden. Men tingene bliver løst på bedste vis af medarbejderne. I Tjærborg afleveres børnene nu ude på grund af det høje smittetal i området.
Liste over udsatte boligområder.
Hvert år offentliggør boligministeren den. 1 december en liste over udsatte boligområder. Listen blev gennemgået. (Bilag vedhæftet)
Møde med politiker.
Maria og Marianne deltog. Et godt møde hvor der var god dialog med politikerne.
Eventuelt
Tema til næste møde – kost politik i området.
Næste møde den. 09.02.2021.
Områdebestyrelsesmøde i område Tjæreborg-Esbjerg Ø
Den 13. september 2021 – kl. 17.00 til 20.00
Mødedeltagere
Tedy Nybro, forældre repr. Tjæreborg
Jeppe Lauge Vestergaard, forældre repr. Kvaglund
Trine Søgaard, forældre repr.Tjæreborg
Maria Nielsen Terkildsen, forældre repr. Valmuen
Jeppe Kjær Aaskov, medarbejder repr. Valmuen
Joan Garde Nørholm, Medarbejder repr. Kvaglund
Marianne Guldager, Områdeleder.
Fraværende
Henriette Larsen, forældre repr. Kahytten
Winnie Pedersen, medarbejder repr. Tjæreborg
Hanne Sloth, stedfortræder og referent, Valmuen
Referent
Marianne Guldager Jensen
Referat
Godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt.
Nyt fra området
Vuggestuen i Energien er opnormeret med 10 børn pr. 1/8. Hertil er ansat 1 pædagog 30 t. startede 6/9, 1 medhjælper 33 t. starter 14/9 og 1 37 t. pædagog starter 1/10.
Desuden forsøger Energien sig med 3 faste vikarer (Runnere) de 2 er startet den sidste starter 1/10.
Desuden er der i Dynamikken ansat 1 medhjælper Heidi 35 t. grundet vakant stilling, Jane fra Børnehuset Kvaglund er flyttet til Dynamikken grundet vakant stilling, og barselsvikar for Joan PL, da hun er blevet sygemeldt resten af sin graviditet, Vikaren er Kristina Kohls. Kristina startede 1/9. Der efterlyses billede på Kristinas præsentation, så man ved hvem lederen er. I det hele taget billeder af medarbejderne i Dynamikken efterlyses.
I Valmuen har 1 medhjælper og en PA sagt deres stillinger op, der ansættes ikke nye da der bruges for mange ressourcer. Laila skal starte uddannelse til PA i oktober og har orlov i 1 år. Vi kigger på om der er midler til at ansætte en vikar.
Børnetal:
Tjæreborg 43 0-2 årige, 92 3-4 årige og 41 5 årige (i Dynamikken)i alt 176 børn.
Valmuen: 42 0-2 årige og 53 3-5 årige i alt 95
Kahytten: 83 3-5 årige.
Kvaglund: 28 0-2 årige og 44 3-5 årige i alt 72.
Børnetallet i Kvaglund er i år faldet med 40 børneenheder svarende til over 2 mil lønkroner. Dette er baggrunden for at Jane er flyttet til Dynamikken.
Der arbejdes med tiltag for at gøre PR for institutionen: Åbent hus med husstandsomdelt flyer i juni, deltagelse i Kvaglunddag og åbent hus dag igen 18/9.
Mødre grupper tilbydes at ligge deres træf i institutionen og vi sørger for kaffe/the, man kan booke en pædagog til at holde oplæg om relevant emne, man kan komme og tilbringe en dag i vuggestuen.
Der har siden uge 32 været konstant sygdom i PL gruppen hvilket betyder at undertegnede også skal være PL og derfor har været/er max presset. Håber snart situationen bedres.
Forslag om at lave en gratis musikalsk legestue i børnehavens rammer.
Overgang til skole i Kvaglund
I forbindelse med velfærdsforsøget og skolernes frisættelse, er vi i området sammen med Signaturskolen i gang med at kigge på nye måder at forbedre overgangen fra børnehave til skole. Vi er længst i Kvaglund hvor vi i samarbejde med medarbejdere og Pl`er er klar med en model. Undertegnede gennemgik modellen og den mødte bred opbakning i forældrebestyrelsen. Skoleleder og undertegnede skal præsentere modellen i chefgruppen ultimo september, herefter skal den præsenteres for Børn & Familie udvalget, inden vi kan gå i gang.
Møde med det politiske udvalg
Vi drøftede punkter til mødet med det politiske udvalg.
Vi besluttede følgende:
- Driftsøkonomi til områderne er alt for lavt.
- 60/40 påvirkes når vikarer ansættes
- mulighed for at ansætte unge i studiejob/skolejob
Budget status
Undertegnede gennemgik forbrugsrapporten.
Området har fået 652.400 kr. i kompensation for Corona udgifter, de er indeholdt i økonomirapporten
Undertegnede forklarede minimumsnormeringerne. Det vil aldrig blive således at man på stuerne kan tælle fx 3 børn pr. medarbejder. Dette skyldes at der i minimumsnormeringerne fx indregnes ledere (pædagogisk leder og områdeleder) og ressourcepædagoger.
Undertegnede informerede om budgetoplægget der lige nu er i gang med at blive forhandlet. Borgmesteren forventer budgetforlig i denne uge.
Status på Covid 19 situationen
I de nye retningslinjer kan vi kun opfordre forældre til at lade deres børn teste. Nære kontakter skal ikke længere hjemsendes og vi kan ikke nægte at modtage børn.
Der er sendt info brev ud via AULA desangående.
Forældrene må ikke komme ind på stuen. Begrundelsen herfor er at vi under Corona perioden har mærket den ro til fordybelse det giver børnene på stuen. Det er en rigtig stor del af dagen der kommer forældre.
Henriette har foreslået at forældrene kunne komme ind på stuen fx om fredagen. Dette forslag drøftes videre i ledergruppen.
Eventuelt
I Energien opleves det at flere forældre kører med deres børn mellem benene bag rattet i bilen, når de kører hjem fra institutionen. Vi drøftede forældrenes holdning til håndtering heraf. Der var enighed om at medarbejderne i hvert enkelt tilfælde skal snakke med forældrene om at det er ulovligt det de gør og at de skal stoppe med det.
Spørgsmål om hvorvidt der i dagtilbud kalkuleres med en vis procentdel af medarbejderne der er lang tids sygemeldte. Det gør vi ikke. Generelt ligger vores lang tids sygemeldinger ikke højt.
Områdebestyrelsesmøde i område Tjæreborg-Esbjerg Ø
Den 26. maj 2021 – Virtuelt møde – kl. 17.00 til 19.30
Mødedeltagere
Henriette Larsen, forældre repr. Kahytten
Tedy Nybro, forældre repr. Tjæreborg
Jeppe Lauge Vestergaard, forældre repr. Kvaglund
Trine Søgaard, forældre repr.Tjæreborg
Maria Nielsen Terkildsen, forældre repr. Valmuen
Winnie Pedersen, medarbejder repr. Tjæreborg
Jeppe Kjær Aaskov, medarbejder repr. Valmuen
Joan Garde Nørholm, Medarbejder repr. Kvaglund
Hanne Sloth, stedfortræder og referent, Valmuen
Marianne Guldager, Områdeleder.
Fraværende
Hanne Sloth
Referent
Marianne Guldager Jensen
Referat
Navigering i AULA
Henriette havde ønsket dette punkt på dagsordenen. AULA supporter Kristian Georgsen deltog i dette punkt for at svare på spørgsmål. Kristian opfordrede forældre til at gå på www.aulainfo.dk her er svar på meget. Kristian kan også kontaktes på bk-aula@esbjerg.dk
Kristian opfordrede forældrene til at melde sig til et forældrebrugerpanel i AULA på https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=GTJWCPX2L29P
Godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt.
Bestyrelsen konstitueres
Formand: Henriette Larsen Kahytten
Næstformand: Maria Nielsen Terkildsen Valmuen
Nyt fra området
Ansættelsessamtaler i Kahytten, hvor der søges en pædagog. Der har været 31 ansøgere og der er kaldt 5 til samtale.
Marianne har været til pladsreguleringsmøde der viser følgende:
Børnehuset Kvaglund nedreguleres igen med -4 0-2 årige og -9 3-5 årige.
Valmuen: Opregulering med 2 0-2 årige og nedreguleres med 2 0-3 årige.
Kahytten: uændret 81 børn
Børnehusene Tjæreborg: Ingen ændring for 0-2 årige. Opreguleres med 8 3-5 årige
Prognosetallene forventer:
Kvaglund området: Fald i børnetallet både for de 0-2 årige og for de 3-5 årige.
Kahytten: Fald i børnetallet
Tjæreborg: Stigende børnetal for 0-2 årige og et lille fald for de 3-5 årige.
Universitetsdagtilbud i Energien, forventer et 3-5 årigt partnerskab. De er kommet godt i gang.
Partnerskab med Designskolen, der er kommet et tilbud fra Designskolen i Kolding på ca. 500.000 kr. samlet for et 2 årigt forløb. Der arbejdes nu på at finde midlerne hertil.
Legepladserne har lidt meget under den kraftige brug i vinteren, der er derfor bestil gødning til græsområder i alle afdelinger. Der er desuden bestilt:
Kahytten: Valgt at opsætte permanent ”zoneinddeling” i form af tov.
Valmuen: Bestilt udvidelse af vuggestuens legeareal, og opdeling af børnehavens legeplads i 2 zoner.
Energien: Bestilt rullegræs og jord til at udbedre bakkerne.
Dynamikken: Bestilt opsætning af ny rutsjebane (fra Askelunden 3). Der skal også opsættes nyt legehus.
Marianne har været på rundtur i alle afdelinger med de ”nye” forældrerepræsentanter Trine og Jeppe.
Status på Covid 19 situationen
Der lukkes gradvist mere og mere op. Næste bestyrelsesmøde forventes derfor at blive fysisk på mit kontor i Energien.
Der er gode erfaringer med at forældre afleverer børnene ved døren om morgenen, dette fortsætter vi med en tid endnu.
Der er store ønsker fra medarbejdere og fra flere forældre om at forældrene kan komme ind om eftermiddagen og hente deres børn.
Bestyrelsen bakker op om de lokale ønsker.
Bestyrelsen ønsker fortsat at fastholde nuværende afleveringsform om morgenen.
Budget status
Som det ser ud pt. Kommer vi ud af 2022 med et merforbrug på ca. 1 mil. Dette skyldes flere ting, en medarbejder der er gået på orlov ikke er afgangsført. Hvorfor der er dobbelt lønudgift. Vi har endnu ikke fået vores overførsler og kompensation for Coronaudgifter i 2020. Dette får vi først en tilbagemelding på medio juni. Vi har nedgang i børnetallet, hvilket især rammer Kvaglund.
Har lige bestilt nye administrative IPad til alle medarbejdere.
Frisættelse af skolerne/Smart skolestart
Frisættelse af skolerne. Skoleleder Jette Sylvestersen og undertegnede har haft fælles ledermede med alle vore PL. I den forbindelse var PL opdelt i små grupper skolevis. Hver gruppes skulle arbejde med samarbejde omkring overgangen til skole. Hvad har vi gode erfaringer med og hvad ønsker vi mere af.
Jette Sylvestersen skoleleder og undertegnede har valgt at udfordre den politiske ”hegnspæl” om at førskolen starter 1. april.
Især i Kvaglund ønsker vi at lave forsøg med at børnene bliver i børnehaven frem til august og at perioden fra januar til august tænkes som 1 periode med 1 personalegruppe bestående af medarbejdere fra skolen og fra børnehaven. Nogle dage er man på Kvaglundskolen og andre dage en man i børnehaven.
Modellen er på ingen måde færdig. Vi har møde med Mette Lindkær dagtilbudschef og Ulla Visbech skolechef d. 3. juni om dette.
I alle afdelinger fortsættes arbejdet i fællesskab med skolens personale om hvilke forsøg der igangsættes. I vil løbende blive orienteret desangående.
PR for Kvaglund området
Tilbagemelding på interviewrunden i Valmuen, Børnehuset Kvaglund og Kvaglundskolen.
PR-flyer omdeles medio juni åbent hus i institutionerne afholdes ultimo juni.
Flyer sendes med referatet
Tanker og ideer: Mødre grupper i Børnehaven, Nedsætte forældre pr. gruppe til at fortælle de gode historier, fælles arrangementer for skole og børnehaven. Forslag om at tage fat i Folkehuset Kvaglund og samarbejde med dem.
Undertegnede har sendt mail til direktør Jørn Henriksen og dagtilbudschef Mette Lindkær om udfordringerne med nedgang i børnetallet i Kvaglund, som jo også rammer Kvaglundskolen.
Møde for formændene for områdebestyrelserne og Børn & Familie udvalget
Emner vi ønsker drøftet:
Driftsbudgetters størrelse i dagtilbud.
Eventuelt
Kommende møder er den. 13. september og 2. december
Områdebestyrelsesmøde i område Tjæreborg-Esbjerg Ø
Den 21. januar 2021 – Skype møde – kl. 17.00 til 19.30
Mødedeltagere
Henriette Larsen, forældre repr. Kahytten
Tedy Nybro, forældre repr. Tjæreborg
Jeppe Lauge Vestergaard, forældre repr.Kvaglund
Trine Søgaard, forældre repr.Tjæreborg
Maria Nielsen Terkildsen, forældre repr. Valmuen
Winnie Pedersen, medarbejder repr. Tjæreborg
Jeppe Kjær Aaskov, medarbejder repr. Valmuen
Maiken Simonsen, medarbejder repr. Kahytten
Hanne Sloth, stedfortræder og referent, Valmuen
Marianne Guldager, Områdeleder.
Fraværende
Daniella Schmidt, forældre repr. Kvaglund
Referent
Hanne Sloth
Referat
Godkendelse af dagsorden
Tilføjelse til dagsorden – Evaluering af læreplan
Dagsorden godkendt.
Præsentation af medlemmer
Velkommen til nye og gamle repræsentanter
Konstituering
Bestyrelsen er forpligtet på første møde til at konstituere sig. Følgende blev valgt.
Formand: Henriette Larsen, Kahytten
Næstformand: Maria Nielsen Terkildsen, Energien
Tavshedserklæring og forretningsorden
Forretningsorden er medsendt som bilag til dagsorden. Bestyrelsen skal ikke underskrive tavshedserklæring. Hvert enkelt bestyrelsesmedlem er repræsentant for hele sin afdeling.
Orientering v/områdeleder Marianne Guldager
Når det igen er muligt for Covid 19, arrangere Marianne en rundtur rundt i området, hvor de nye bestyrelsesmedlemmer får mulighed for at se alle afdelingerne.
Tjæreborg er kommet med i et Universitetsdagtilbud et forskningsprojekt over 2 år som bla. omhandler børns evne til at bryde opgaver op. En stue deltager og vil blive fulgt af en forsker som deltager i praksis. Forløbet vil køre som små tema/forløb af ca. 3 måneders varighed. Formålet på sigt er at samle evidens på området.
Valmuen og Kvaglund skal forhåbentligt i 2021 starte et samarbejde med Design skolen i Kolding. Projektet skal omhandle æstetik, indretning mm.
Valmuen og Kvaglund deltager i et projekt som der er givet ekstra midler til. De første 1000 dage. Projektet er målrettet vuggestuebørn i områder med særlig mange sårbare børn. Midlerne er bevilliget yderligere i 2 år.
På grund af Covid 19 køre vi ikke med børnene til venskabsinstitutionerne. Kvaglund og Valmuen er igen i år på listen over særlige sårbare områder. Vi håber og forventer at vi ikke er på listen i år 2022.
Esbjerg kommune har indgået et samarbejde med UC Syd. Man oplever det bliver svære at rekruttere uddannet pædagoger til ledige stillinger. Man arbejder bla. med en løsning på, hvordan man kan få flere ansatte medhjælper og PAUèr til at tage uddannelsen som pædagoger.
Esbjerg Kommune har valgt at alle daginstitutioner skal deltage i projekt Lege kunst. Et projekt der er betalt af Nordea Fonden og forløber over tre år. Vores område skal deltage i 2021. Lege kunst er et landsdækkende løft til 0-6 års området som sætter fokus på kunst og kultur i de yngstes hverdag.
Børnetallet i området er faldet undtagen i Valmuen.
Kahytten minus 5 børnehavebørn.
Kvaglund minus 6 vuggestuebørn og 12 børnehavebørn.
Tjæreborg minus 9 børnehavebørn.
Valmuen plus 1 børnehavebarn.
Billede agenda
Forvaltningen har udarbejdet en agenda for behandling af billeder og video. Retningslinjerne er udarbejdet på baggrund af den relevante lovgivning og aktuelle anbefalinger på området. Marianne sender Bilag 1 ud med referatet. Hvert enkelt bestyrelsesmedlem skriver tilbage om de kan godkende principperne. Er der ingen indsigelser er de godkendt i bestyrelsen den. 01.02.2021 og tages op til revision den. 01.02.2022.
AULA kommunikationsagendaer
Kommunikationsagendaerne for de enkelte afdelinger blev godkendt af bestyrelsen.
Budget for området
Budget 2020 er ikke afsluttet. Der forventes at vi kommer ud med et lille underskud i området. Dette skyldes merudgifter på grund af Covid 19 på driften samt vikartimer. Der vil blive refunderet en del af disse udgifter, men beløbet kendes ikke endnu. Der forventes at sidst i marts 2021 er der svar på, hvilket beløb der bliver tildelt vores område.
Status på Covid-19
Restriktionerne ændrer sig hele tiden. Men tingene bliver løst på bedste vis af medarbejderne. Fra i næste uge kommer der muligvis test biler ud til de enkelte afdelinger, så personalet kan få en lyntest. Denne test er frivillig. Der er indkøbt flyverdragter til alt fast personale.
Det fungerer rigtigt godt med aflevering af børnene om morgenen i de enkelte afdelinger. Personalet tilkendegiver, at der er mere ro til at fordybe sig, da der ikke er så mange afbrydelser ved aflevering. Bestyrelsen tilkendegiver at denne ordning ønskes fortsat efter Corona. Der opleves også, at der er færre børn og personale, der er syge på grund af den ekstra rengøring og mere fokus på hygiejne.
Evaluering af læreplanen.
De enkelte afdelinger er i gang med at evaluere læreplanen for området. Skal være afsluttet den. 1. marts 2021. Evalueringen skal være fælles for området. Marianne sender evalueringen ud til godkendelse til de enkelte bestyrelsesmedlemmer.
Valg til områdebestyrelsen april 2021
Danielle fra Kvaglund er på valg. Bestyrelsen besluttede at der fremover kun skal være et bestyrelsesmedlem fra Kvaglund da de nu er samlet i et hus.
Eventuelt
Næste områdebestyrelsesmøde den. 09.03.2021. kl. 17.00 til 19.30. Bliver i Tjæreborg eller på Skype.
Områdebestyrelsesmøde i område Tjæreborg-Esbjerg Ø
Den 09. marts 2021 – Skype møde – kl. 17.00 til 19.30
Mødedeltagere
Henriette Larsen, forældre repr. Kahytten
Tedy Nybro, forældre repr. Tjæreborg
Jeppe Lauge Vestergaard, forældre repr.Kvaglund
Trine Søgaard, forældre repr.Tjæreborg
Maria Nielsen Terkildsen, forældre repr. Valmuen
Winnie Pedersen, medarbejder repr. Tjæreborg
Jeppe Kjær Aaskov, medarbejder repr. Valmuen
Danielle Schmidt, forældre repr. Kvaglund
Hanne Sloth, stedfortræder og referent, Valmuen
Marianne Guldager, Områdeleder.
Fraværende
Referent
Hanne Sloth
Referat
Godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt.
Orientering v/områdeleder Marianne Guldager
Valmuen og Kvaglund har sagt ja til at deltage i interviews og dataindsamling med Kvaglund skolen. Kvaglund skolen vil foretage dataindsamling blandt udvalgte elever og forældre på skolen samt i de to daginstitutioner. Empirien skal bruges til, at blive klogere på, hvorfor forældre vælger skolen til eller fra. Hvilken kendskab har de til skolen og hvad kunne man ønske sig i fremtiden? Pæd.leder fra de to daginstitutioner deltager samt områdeleder. Der vil blive udfærdiget en folder som vil blive husstands omdelt som PR for skolen og de to daginstitutioner.
Spidsbelastningen med indskrevne børn på institutionerne, ligger altid fra december til april, hvor de kommende skolebørn sendes i SFO. I år har det ikke været nødvendigt at køre børn fra Kahytten ud i skov basen. En del forældre har holdt deres børn hjemme på grund af Covid 19 og derved ikke nået max for antal børn i institutionen. Valmuen ligger på deres max for antal indskrevne børn.
Status Covid 19
I uge 7 har der været et smitteudbrud med Covid 19-B117 i Kahytten. 28 børn, 8 medarbejder samt 2 ressourcepædagoger blev sendt hjem i isolation. Grunden til at så mange måtte sendes hjem var, at den smittede havde været der i hele åbningstiden. I morgentimerne samt sidst på dagen, er vi nødt til at være samlet, da der ikke er personale ressourcer til at holde alle stuer/grupper åbne. Ifølge retningslinjerne, som vi følger, må vi samle 10 børn om morgenen, inden vi deler os ud på stuer/gruppe og samme gælder om eftermiddagen.
En forælder i Kvaglund er utilfreds med, at der skal vaskes hænder udenfor. Håndvask/håndsprit lige stilles. Marianne Guldager sørger for, at denne information sendes ud til forældrene i hele området.
Flere forældre giver udtryk for, at der er problemer ved den ny indførte måde, der skal afhentes børn på I Tjærborg. Det fungerer ikke. Marianne tager det med videre og får drøftet med PL hvorledes dette kan ændres.
Der er politisk besluttet, at der indkøbes ude tøj til personale i børn-og dagtilbud samt til de selvejende institutioner og dagplejen. I alt ca. 1250 sæt.
Udgifter Covid 19
Covid 19 udgifter 2020 vil der blive taget politisk stilling til i april. Vi ved derfor ikke p.t hvilket beløb vi for tildelt. Tjæreborg/Energien samt Kahytten er de institutioner med det største merforbrug. Dette skyldes især større personaleforbrug, selvom Valmuen og Kvaglund har haft udlånt personale i en periode til institutionerne. I 2021 for vi IKKE ekstra udgifter dækket på grund af Covid 19.
(Marianne sender bilag med referat)
Budget status
Der forventes at Området kommer ud med et overskud for 2020 på 334.500 som svare til 1 procent af det samlet budget. På grund af Covid 19 er der planlagte ting, der er blevet udskudt bla. legeredskaber der skal flyttes fra Askelunden 3 samt udvidelse af Valmuens vuggestue legeplads. Vi mangler stadig en udmelding på hvor mange midler vi for i forhold til minimumsnormering 2021.
(Marianne sender bilag med referat))
Nyt fra området
Tjærborg deltager i et forskningsprojekt over 2 år. Omhandler bla børns evne til at bryde opgaver op. En stue deltager og vil blive fulgt af en forsker. Første emne er ”vandpytten”. Starter til april og frem til juni. Formålet på sigt er at samle evidens på området.
Valmuens personale har ansøgt om at komme i betragtning til ”Plant et træ” og er så heldige at de er blevet udtaget. Plant et træ er en almennyttig organisation som har H.K.H som protektor. Lige efter påske vil Valmuen modtage en ”frugtplantage” bestående bla. af 10 frugttræer, bøger om naturen, plakater, diplomer til alle børn mm.
Valg til Områdebestyrelsen april 2021
Henriette (forældrerepræsentant) er på valg – ønsker genvalg.
Der skal i år være valg blandt områdets personale.
Frisættelse af skoler
Marianne Guldager informerer kort omkring det kommende projekt som skolerne i Esbjerg er blevet en del af. Skolerne er de kommende 3 år fri sat for at følge de gængse regler på området. Derved er der mulighed for at sammensætte skoledagen på helt nye måder. Giver også mulighed for at gentænkte konceptet ”Smart skolestart” mm. Velfærds forsøget starter til august og har til hensigt, at der på området viser sig bedre resultater end man har i dag.
Eventuelt.
Tak til Danielle for hendes deltagelse i Område bestyrelsen igennem flere år.
Forældrerepræsentanter ønsker rundvisning i de enkelte institutioner. Marianne finder dato og sender den ud. Bliver lige efter Påske. Alle vil gerne selv sørge for transport.
Næste møde er den. 26 maj kl. 17.00 til 19.30.
Forretningsorden for bestyrelsen i område Tjæreborg - Esbjerg Ø
Stk.1. Områdelederen indkalder til det konstituerende møde, som afholdes umiddelbart efter valg af forældrerepræsentanter til områdebestyrelsen (herefter blot: ”bestyrelsen”).
Stk.2. På det konstituerende møde vælges formand og evt. næstformand blandt forældrerepræsentanterne i bestyrelsen. Desuden aftales ved første valg, hvilke bestyrelsesmedlemmer, der er på valg efter 1 år og hvilke, der er på valg efter 2 år.
Stk.3. Der afholdes mindst 4 bestyrelsesmøder om året. Herudover afholdes der bestyrelsesmøder, når det ønskes af formanden, eller når mindst 1/3 bestyrelsesmedlemmer (minimum 4) ønsker det samt angiver punkter til dagsorden. Suppleanter for forældrebestyrelsesmedlemmer deltager ikke i møderne.
Stk.4. Bestyrelsesmøder: På det konstituerende møde fastsættes alle årets ordinære møder. Ved ekstra bestyrelsesmøder indkaldes med mindst 14 dages varsel af formanden. Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsorden skal dette meddeles formanden senest 10 dage før mødet.
Stk.5. Formanden fastsætter i samarbejde med områdelederen dagsorden for møderne. Dagsorden samt eventuelle bilag udsendes af formanden til bestyrelsesmedlemmerne, senest 7 dage før mødet.
Stk.6. Formanden kan beslutte, at der inviteres andre til at deltage i møderne.
Stk. 7. Områdelederen er bestyrelsens sagsbehandler og er ansvarlig for, at der under møderne føres referat over bestyrelsens beslutninger – se dog styrelsesvedtægtens § 12.
I beslutningsreferatet anføres for hvert møde, hvilke personer der har været til stede.
Stk.8. Beslutningsreferatet godkendes på efterfølgende bestyrelsesmøde.
Stk.9. Ethvert medlem kan forlange korte afvigende opfattelser ført til referat samt medsendt bestyrelsens udtalelser og beslutninger.
Stk.10. Beslutningsreferaterne føres og markeres med møde nr. dato og årstal.
Stk.11. Referatet gøres tilgængelig efter mødet for alle forældre med børn i dagtilbuddet - og for personalet, via Aula.
Stk.12. Stedfortræderen deltager i bestyrelsesmøderne, er referent og er sagsansvarlig i forhold til opgaverne der varetages af de pædagogiske ledere.
Stk.13. Bestyrelsesmøder kan kun undtagelsesvis holdes, hvis områdelederen er fraværende.
Stedfortræderen indtræder i den forbindelse i lederens rolle.
Stk.14. Bestyrelsen kan fastsætte en anden forretningsorden eller beslutte tillæg til standardforretningsorden, når disse er i overensstemmelse med formål og vedtægter – og lovgivningen.
Stk.15. Tvivlsspørgsmål, der ikke kan løses af nærværende forretningsorden, afgøres af Chef for Børn & Pædagogik.
Vedtaget på bestyrelsesmødet februar 2023.
Den generelle forretningsorden og styrelsesvedtægt
Styrelsesvedtægt for områdebestyrelser godkendt i Esbjerg Byråd, den 3. december 2018 og trådt i kraft samme dato.
Indhold
§ 1 Forældrebestyrelse i dagtilbud
§ 2 Byrådet
§ 3 Dagtilbuddenes formål
§ 4 Struktur og ansvar
§ 4.1 Områdebestyrelsen
§ 4.2 Forældreråd
§ 4.3 Ledelsesansvar
§ 5 Områdebestyrelsens sammensætning
§ 6 Valgret og valgbarhed
§ 7 Valg af forældrerepræsentanter
§ 8 Valg af medarbejderrepræsentanter
§ 9 Bestyrelsesmedlemmers fratræden
§ 10 Valgperiode for bestyrelsesrepræsentanter
§ 11 Konstituering af områdebestyrelse
§ 12 Mødevirksomhed
§ 13 Beslutningsdygtig
§ 14 Områdebestyrelsens kompetencer og opgaver
§ 15 Områdelederens ansvar og funktion
§ 16 Forældreråd
§ 17 Ændring af styrelsesvedtægten
BILAG 1 Standardforretningsorden
BILAG 2 Tavshedspligt m.v.
BILAG 3 Underretningspligt
§ 1 Forældrebestyrelse i dagtilbud
Forældre med børn i dagtilbud har ret til at få oprettet en forældrebestyrelse i dagtilbuddet med et flertal af valgte forældre. Medarbejdere i dagtilbuddet skal være repræsenteret i forældrebestyrelsen.
Forældrebestyrelser kan etableres på tværs af kommunale dagtilbud, hvis de enkelte bestyrelser beslutter det.
Reglerne for forældrebestyrelser er beskrevet i dagtilbudslovens §§ 14, 15 og 16. Forældrebestyrelsen oprettes i området, jf. Esbjerg Kommunes områdestruktur, og benævnes derfor i styrelsesvedtægten som områdebestyrelse.
§ 2 Byrådet
Byrådet fastsætter i henhold til dagtilbudslovens § 3 a, stk. 2 rammer for dagtilbuddene. Dette omfatter:
- Rammer og eventuelle prioriterede indsatser for dagtilbuddene, herunder kommunens Børn & Ungepolitik.
- Oprettelse og nedlæggelse af dagtilbud, pladskapacitet, aldersgruppetilbud, åbningstid, forældrebetaling og principper for tildeling af pladser.
- Tildeling af budget til personale og drift.
Byrådet skal endvidere føre tilsyn med indholdet i dagtilbuddene, og med den måde opgaverne udføres.
§ 3 Dagtilbuddenes formål
Dagtilbuddenes formål fremgår af dagtilbudslovens § 7.
- Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv.
- Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse samt bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst.
- Børn i dagtilbud skal have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring.
- Dagtilbud skal give børn medbestemmelse, medansvar og forståelse for og oplevelse med demokrati. Dagtilbud skal som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fællesskaber og samhørighed med og integration i det danske samfund.
- Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene sikre børn en god overgang fra hjem til dagtilbud. Dagtilbud skal endvidere i samarbejde med forældre og skole sikre børn en god sammenhængende overgang mellem dagtilbud og fra dagtilbud til fritidstilbud og skole ved at udvikle og understøtte deres grundlæggende kompetencer og lysten til at lære.
§ 4 Struktur og ansvar
De kommunale daginstitutioner i Esbjerg Kommune er opdelt i 7 områder med et antal afdelinger i hvert område. Områdestrukturen indebærer, at det enkelte område har én områdeleder, et antal pædagogiske ledere, ét budget og én områdebestyrelse med forældre- og medarbejderrepræsentanter med flertal af forældrevalgte medlemmer.
§ 4.1 Områdebestyrelsen
For hvert område skal der således vælges én områdebestyrelse. Det er områdebestyrelsens opgave at varetage styrelsen af områdets afdelinger inden for de af Byrådet fastsatte rammer og evt. prioriterede indsatser.
Medlemmer af områdebestyrelsen er omfattet af tavshedspligt.
§ 4.2 Forældreråd
I de enkelte afdelinger kan der oprettes et forældreråd. Forældrerådet kan ikke tillægges nogen særskilt beslutningskompetence.
Forældrerådet må ikke drøfte personsager.
§ 4.3 Ledelsesansvar
Områdelederen har det overordnede ledelsesansvar på personale, drift og økonomi for alle områdets afdelinger og er ansvarlig for afdelingernes virksomhed over for Byrådet.
Den pædagogiske leder har det daglige pædagogiske ansvar i afdelingen og den daglige kontakt med og ansvar for afdelingens personale.
§ 5 Områdebestyrelsens sammensætning
Forældrerepræsentanter
Der vælges som udgangspunkt 1 forældrerepræsentant samt 1 suppleant fra hver afdeling til områdebestyrelsen. I visse afdelinger kan størrelsen ift. afdelingens børnetal eller antal huse berettige, at der vælges 2 forældrerepræsentanter i afdelingen.
Områdebestyrelsen fastsætter, om der skal være 1 eller 2 forældrerepræsentanter fra de enkelte afdelinger i området.
Hvis en afdeling ikke kan være repræsenteret i områdebestyrelsen er der mulighed for, at der kan vælges en ekstra forældrerepræsentant fra en af de øvrige afdelinger i området. Områdebestyrelsen beslutter fra hvilken afdeling, der vælges en ekstra repræsentant, og dette foretages som et supplerende valg, jf. § 10 og denne forældrerepræsentant vælges kun for en periode på ét år.
Medarbejderrepræsentanter
Der vælges 2 eller 3 medarbejderrepræsentanter samt suppleanter for alle medarbejdere i et område til områdebestyrelsen. Områdebestyrelsen fastsætter, om der skal være 2 eller 3 medarbejder-repræsentanter i områdebestyrelsen.
Forældre- og medarbejderrepræsentanter har stemmeret i områdebestyrelsen.
En suppleant indtræder i bestyrelsesmøder, hvis den man er suppleant for er fraværende mere end 3 på hinanden følgende bestyrelsesmøder.
§ 6 Valgret og valgbarhed
Forældrerepræsentanterne til områdebestyrelsen og forældrerådet vælges af og blandt forældre med børn i den pågældende afdeling. Ved forældre forstås de personer, der på tidspunkt for valget til områdebestyrelsen har del i forældremyndigheden over børn, der er indskrevet i afdelingen.
Der kan i særlige tilfælde tillægges personer valgret og valgbarhed som forældre, hvis de faktisk har omsorgen for og den daglige tilknytning til barnet. Områdeleder kan tillægge følgende personer valgret og valgbarhed, hvis de fremsætter ønske om det:
- Personer der har barnet i døgnpleje efter lov om social service.
- Personer der lever sammen med indehaveren af forældremyndigheden i et ægteskab eller ægteskabslignende forhold. Såfremt forældremyndigheden over et barn er delt tilfalder valgbarhed og valgret dog forældremyndighedsindehaverne.
Der kan højst tildeles valgret og valgbarhed til to personer med tilknytning til barnet. To forældre med et eller flere fælles børn i afdelingen har hver en stemme til valget og begge forældre er valgbare.
§ 7 Valg af forældrerepræsentanter
Hvert år i marts/april afholdes valg i afdelingen til områdebestyrelsen. Valget kan foregå på forældremøde eller ved digital afstemning. Ved afstemning på forældremøde kan der ikke stemmes ved fuldmagt eller pr. brev.
Valget foretages med simpelt stemmeflertal, dvs. den/de personer med flest stemmer er valgt.
I tilfælde af stemmelighed skal der være omvalg mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer. Er der herefter stadig stemmelighed, sker valget ved lodtrækning.
Medarbejdere med egne børn indskrevet i området er ikke valgbare som forældrerepræsentanter, men har stemmeret.
Valget indkaldes af den siddende områdebestyrelse, som er ansvarlig for valghandlingen.
§ 8 Valg af medarbejderrepræsentanter
I marts/april i ulige år vælges medarbejderrepræsentanter og suppleanter af og blandt det fastansatte personale. Valget kan foregå på fælles personalemøde eller ved en digital afstemning. Ved afstemning på personalemøde kan der ikke stemmes ved fuldmagt eller pr. brev. Hver fastansat medarbejder har én stemme.
Valget foretages med simpelt stemmeflertal, dvs. den/de personer med flest stemmer er valgt.
I tilfælde af stemmelighed, skal der være omvalg mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer. Er der herefter stadig stemmelighed, sker valget ved lodtrækning.
Pædagogisk leder og områdelederen kan ikke vælges som medarbejderrepræsentanter og har ikke stemmeret til valget.
§ 9 Bestyrelsesmedlemmers fratræden
En forældrerepræsentant fratræder områdebestyrelsen, når repræsentantens barn udmeldes af afdelingen. Herefter indtræder dennes suppleant.
Forældrerepræsentanten kan undtagelsesvist fortsætte i områdebestyrelsen frem til næste valg, hvis der er enighed om det i den øvrige del af områdebestyrelsen. Hvis blot ét bestyrelsesmedlem ikke er enig, må den pågældende repræsentant træde ud.
Hvis en forældrerepræsentant selv ønsker at fratræde områdebestyrelsen i valgperioden, indtræder dennes suppleant herefter i områdebestyrelsen.
En medarbejderrepræsentant træder ud af områdebestyrelsen med virkning fra det tidspunkt, hvor den pågældende medarbejder har afleveret eller modtaget sin opsigelse til/fra kommunen. Suppleanten indtræder herefter i områdebestyrelsen.
§ 10 Valgperiode for bestyrelsesrepræsentanter
Forældrerepræsentanterne vælges for 2 år, suppleant dog kun for 1 år.
I afdelinger med flere forældrerepræsentanter vælges repræsentanterne forskudt med et års interval. Nogle forældrerepræsentanter vil muligvis kun blive valgt for ét år, hvilket aftales før valget, hvem der er på valg efter ét år.
Medarbejderrepræsentanterne og suppleanter vælges for 2 år.
Valgperioden begynder ved konstituerende møde efter valget.
Supplerende valg kan foretages, hvis der ikke vælges et tilstrækkeligt antal repræsentanter og suppleanter ved det ordinære valg eller repræsentanter udtræder af områdebestyrelsen i valgperioden.
§ 11 Konstituering af områdebestyrelse
Den afgående områdebestyrelse har sit virke frem til det konstituerende møde for den nye områdebestyrelse.
Senest 14 dage efter det sidste afdelingsvalg konstituerer områdebestyrelsen sig med formand og næstformand. Områdelederen indkalder til det konstituerende møde.
Formanden og næstformanden vælges for et år ad gangen af og blandt de forældrevalgte medlemmer. Medarbejderrepræsentanterne kan ikke indtage formands- eller næstformandsposten.
Valget gennemføres som skriftligt flertalsvalg. Ved flertalsvalg er den kandidat valgt, der opnår flertal af de afgivne stemmer. Opnås et sådan flertal ikke ved første afstemning, foretages en ny afstemning blandt de to kandidater, der opnåede flest stemmer i første runde.
§ 12 Mødevirksomhed
Områdebestyrelsen udøver sin virksomhed på bestyrelsesmøder. Der kan således kun træffes beslutninger og handles på bestyrelsens vegne på områdebestyrelsens møder, og disse skal være indkaldt efter og følge standardforretningsordenen.
Formanden kan træffe beslutninger uden for områdebestyrelsens møder i særlige situationer; eksempelvis ved hastesager. Formanden skal kort tid herefter informere områdebestyrelsen om beslutningen.
Områdebestyrelsen skal som minimum afholde 4 årlige møder. Der optages referat af bestyrelsesmøderne.
Såfremt sagernes karakter kræver det, kan områdebestyrelsesmøderne behandle disse som lukkede punkter på dagsordenen.
Områdebestyrelsesformanden kan indbyde andre til at deltage i møderne, når der behandles spørgsmål af særlig interesse for dem, eller når der behandles spørgsmål som kræver særlig faglig ekspertise.
Esbjerg Kommune har fastsat en standardforretningsorden, som områdebestyrelsen skal følge.
Standardforretningsorden er vedlagt som bilag 1.
§ 13 Beslutningsdygtig
Områdebestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede. Beslutninger træffes ved almindeligt stemmeflertal. Alle repræsentanter har hver én stemme. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.
Områdelederen og stedfortræderen har ikke stemmeret.
§ 14 Områdebestyrelsens kompetencer og opgaver
Områdebestyrelsen:
- Fastsætter principper for områdets arbejde. Principperne skal holde sig inden for de af Byrådet fastlagte rammer og eventuelle prioriterede indsatser.
- Fastsætter principper for anvendelse af børnerelateret budgetramme, som er budget fraregnet udgifter til løn, drift og vedligehold.
- Fastsætter principper for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem.
- Har indstillingsret samt ret til deltagelse ved ansættelse af områdeleder og pædagogiske ledere.
- Har indstillingsret ved fastansættelse af medarbejdere i området.
- Besvarer høringsmateriale udsendt af Byråd og politiske udvalg.
- Fastsætter principper for afdelingernes åbningstid inden for den ramme, som fastsættes af kommunen. Ændringer i den udmeldte ramme for afdelingernes åbningstid skal ske med passende varsel efter gennemførelse af behovsundersøgelse i forældregruppen.
Områdebestyrelsen skal inddrages i udarbejdelsen, evalueringen af og opfølgning på den pædagogiske læreplan. Områdebestyrelsen skal endvidere inddrages i arbejdet med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til SFO og skole.
Fravalg af frokostordning foretages af et flertal af forældre i enheden. Områdeleder står for denne beslutningsproces.
§ 15 Områdelederens ansvar og funktion
Områdelederen er sekretær for områdebestyrelsen og bidrager med at fremlægge sager og dagsordenspunkter. Områdelederen er ansvarlig for at udmønte de principper, der er fastsat af områdebestyrelsen.
Områdelederen har pligt til at meddele områdebestyrelsen, hvis den træffer en beslutning, som er ulovlig eller i strid med Byrådets fastsatte rammer og indsatser, gældende overenskomster eller lignende.
Områdelederen har ligeledes pligt til at undlade at udføre ulovlige beslutninger truffet af områdebestyrelsen.
Stedfortræderen har mulighed for at deltage i bestyrelsesmøderne og supplere områdelederen i sagsfremstillingen.
§ 16 Forældreråd
Der kan oprettes et forældreråd i hver afdeling i et område med 3-5 forældrerepræsentanter og 1 suppleant fra afdelingen.
Pædagogisk leder deltager som tovholder for forældrerådet.
Der kan derudover højest deltage én medarbejderrepræsentant i forældrerådet, og medarbejderrepræsentanten vælges blandt det fastansatte pædagogiske personale i afdelingen.
Forældrerådets opgaver kan være
- at inddrage forældrenes perspektiv i den daglige drift og udvikling af afdelingen,
- at sikre lokal dialog og sparring,
- at være høringsorgan for områdebestyrelsen,
- at være medarrangør af diverse lokale arrangementer.
Valget til forældreråd er for en toårig periode og finder sted på samme tidspunkt som valget til områdebestyrelsen.
Forældrerådet fastsætter egen forretningsorden.
§ 17 Ændring af styrelsesvedtægten
Styrelsesvedtægten godkendes af Byrådet. Ved ændring af styrelsesvedtægten skal der foretages høring i områdebestyrelserne.
Vedtaget i Esbjerg Byråd den 3. december 2018
BILAG
Bilag 1 Standardforretningsorden for områdebestyrelser
Bilag 2 Tavshedspligt
Bilag 3 Underretningspligt
BILAG 1 Standardforretningsorden for områdebestyrelser
1. Områdelederen indkalder til det konstituerende møde, som afholdes senest 14 dage efter sidste afdelingsvalg i området. (Områdebestyrelsen benævnes i det følgende som ”bestyrelsen”).
2. På det konstituerende møde vælges formand og næstformand blandt forældrerepræsentanterne i bestyrelsen.
3. Områdelederen orienterer på det konstituerende møde bestyrelsesmedlemmerne om standardforretningsordenen og tavshedspligten.
4. Der afholdes mindst 4 bestyrelsesmøder om året. Herudover afholdes der bestyrelsesmøder, når det ønskes af formanden, eller når mindst 1/3 bestyrelsesmedlemmer ønsker det samt angiver punkter til dagsorden.
5. Bestyrelsesmøder indkaldes med mindst 14 dages varsel af formanden. Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsorden, skal dette meddeles formanden, senest 10 dage før mødet.
6. Formanden fastsætter i samarbejde med områdelederen dagsorden for møderne. Dagsorden samt eventuelle bilag udsendes af områdelederen til bestyrelsesmedlemmerne, senest 7 dage før mødet.
7. Områdelederen er bestyrelsens sagsbehandler og er ansvarlig for, at der under møderne føres referat over bestyrelsens beslutninger. I beslutningsreferatet anføres for hvert møde, hvilke personer der har været til stede. Beslutningsreferatet godkendes af de medlemmer, der har deltaget i mødet.
8. Ethvert medlem kan forlange korte afvigende opfattelser ført til referat samt medsendt bestyrelsens udtalelser og beslutninger.
9. Efter mødet gøres referatet tilgængeligt digitalt for alle forældre med børn i dagtilbuddet og for personalet.
10. Stedfortræderen har mulighed for at deltage i bestyrelsesmøderne.
11. Bestyrelsesmøder kan kun undtagelsesvis holdes, hvis områdelederen er fraværende. Stedfortræderen indtræder i den forbindelse i områdelederens rolle.
12. Bestyrelsen kan beslutte tillæg til standardforretningsorden, når disse er i overensstemmelse med Styrelsesvedtægten og lovgivning.
13. Tvivlsspørgsmål, der ikke kan løses af nærværende forretningsorden, afgøres af Dagtilbudschefen.
BILAG 2 Tavshedspligt m.v.
Forvaltningsloven
§ 27. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, med hensyn til oplysninger om
1) enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold og
2) tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold el.lign., for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysningerne angår, at oplysningerne ikke videregives.
Stk. 2. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har desuden tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, når det er af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller rigets forsvar. Det samme gælder, når en oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig, herunder når fortrolighed følger af en EU-retlig eller folkeretlig forpligtelse el.lign.
Stk. 3. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har herudover tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, når det er nødvendigt at hemmeligholde en oplysning til beskyttelse af væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser, herunder forholdet til andre lande eller internationale organisationer.
Stk. 4. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har endvidere tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, med hensyn til oplysninger, som det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde for at varetage væsentlige hensyn til
1) forebyggelse, efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser samt straffuldbyrdelse og beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om strafferetlig eller disciplinær forfølgning,
2) gennemførelse af offentlig kontrol-, regulerings- eller planlægningsvirksomhed eller af påtænkte foranstaltninger i henhold til skatte- og afgiftslovgivningen,
3) det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed,
4) forskeres og kunstneres originale ideer samt foreløbige forskningsresultater og manuskripter eller
5) private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet.
Stk. 5. Inden for den offentlige forvaltning kan der kun pålægges tavshedspligt med hensyn til en oplysning, når det er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til bestemte offentlige eller private interesser som nævnt i stk. 1-4.
Stk. 6. En forvaltningsmyndighed kan bestemme, at en person uden for den offentlige forvaltning har tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger, som myndigheden videregiver til den pågældende uden at være forpligtet hertil.
Stk. 7. Fastsættes der i henhold til § 1, stk. 3, regler om tavshedspligt, eller pålægges der tavshedspligt efter stk. 6, finder straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f tilsvarende anvendelse på overtrædelse af sådanne regler eller pålæg.
Videregivelse af oplysninger til en anden forvaltningsmyndighed
§ 28. For videregivelse af oplysninger om enkeltpersoner (personoplysninger) til en anden forvaltningsmyndighed gælder reglerne i § 5, stk. 1-3, §§ 6-8, § 10, § 11, stk. 1, § 38 og § 40 i lov om behandling af personoplysninger, jf. denne lovs § 1, stk. 3.
Stk. 2. Oplysninger af fortrolig karakter, som ikke er omfattet af stk. 1, må kun videregives til en anden forvaltningsmyndighed, når
1) den, oplysningen angår, udtrykkeligt har givet samtykke,
2) det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov, at oplysningen skal videregives, eller
3) det må antages, at oplysningen vil være af væsentlig betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, myndigheden skal træffe.
Stk. 3. Ved samtykke efter stk. 2, nr. 1, forstås enhver frivillig, specifik og informeret viljestilkendegivelse, hvorved den, oplysningen angår, indvilger i, at oplysningen videregives.
Stk. 4. Et samtykke efter stk. 3 kan tilbagekaldes.
Stk. 5. Lokale administrative organer, som ved lov er tillagt en selvstændig kompetence, anses som en selvstændig myndighed efter stk. 2.
§ 32. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, må ikke i den forbindelse skaffe sig fortrolige oplysninger, som ikke er af betydning for udførelsen af den pågældendes opgaver.
BILAG 3 Underretningspligt
Serviceloven
§ 153. Personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, skal underrette kommunalbestyrelsen, hvis de under udøvelsen af tjenesten eller hvervet får kendskab til eller grund til at antage,
1) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte,
2) at et barn umiddelbart efter fødslen kan få behov for særlig støtte på grund af de vordende forældres forhold,
3) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte på grund af barnets eller den unges ulovlige skolefravær eller undladelse af at opfylde undervisningspligten, eller
4) at et barn eller en ung under 18 år har været udsat for overgreb.
Stk. 2. Børne- og socialministeren kan fastsætte regler om underretningspligt for andre grupper af personer, der under udøvelsen af deres erhverv får kendskab til forhold eller grund til at antage, at der foreligger forhold, som bevirker, at der kan være anledning til foranstaltninger efter denne lov. Social- og indenrigsministeren kan endvidere fastsætte regler om, at andre grupper af personer har underretningspligt efter stk. 1, nr. 2, i forbindelse med aktiviteter uafhængigt af deres erhverv.
Standardforretningsorden for områdebestyrelser
(Bilag 1 til styrelsesvedtægten som blev godkendt af Esbjerg Byråd, den 3. december 2018)
1. Områdelederen indkalder til det konstituerende møde, som afholdes senest 14 dage efter sidste afdelingsvalg i området. (Områdebestyrelsen benævnes i det følgende som ”bestyrelsen”).
2. På det konstituerende møde vælges formand og næstformand blandt forældrerepræsentanterne i bestyrelsen.
3. Områdelederen orienterer på det konstituerende møde bestyrelsesmedlemmerne om standardforretningsordenen og tavshedspligten.
4. Der afholdes mindst 4 bestyrelsesmøder om året. Herudover afholdes der bestyrelsesmøder, når det ønskes af formanden, eller når mindst 1/3 bestyrelsesmedlemmer ønsker det samt angiver punkter til dagsorden.
5. Bestyrelsesmøder indkaldes med mindst 14 dages varsel af formanden. Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsorden, skal dette meddeles formanden, senest 10 dage før mødet.
6. Formanden fastsætter i samarbejde med områdelederen dagsorden for møderne. Dagsorden samt eventuelle bilag udsendes af områdelederen til bestyrelsesmedlemmerne, senest 7 dage før mødet.
7. Områdelederen er bestyrelsens sagsbehandler og er ansvarlig for, at der under møderne føres referat over bestyrelsens beslutninger. I beslutningsreferatet anføres for hvert møde, hvilke personer der har været til stede. Beslutningsreferatet godkendes af de medlemmer, der har deltaget i mødet.
8. Ethvert medlem kan forlange korte afvigende opfattelser ført til referat samt medsendt bestyrelsens udtalelser og beslutninger.
9. Efter mødet gøres referatet tilgængeligt digitalt for alle forældre med børn i dagtilbuddet og for personalet.
10. Stedfortræderen har mulighed for at deltage i bestyrelsesmøderne.
11. Bestyrelsesmøder kan kun undtagelsesvis holdes, hvis områdelederen er fraværende. Stedfortræderen indtræder i den forbindelse i områdelederens rolle.
12. Bestyrelsen kan beslutte tillæg til standardforretningsorden, når disse er i overensstemmelse med Styrelsesvedtægten og lovgivning.
13. Tvivlsspørgsmål, der ikke kan løses af nærværende forretningsorden, afgøres af Dagtilbudschefen.
Områdeledelsen
Her kan du få et overblik over områdelederen og de pædagogiske ledere
Vores bestyrelse
Bestyrelsen er med til at sætte rammerne for måden, vi arbejder på i vores område. Du kan få indflydelse på dit barns pasning ved at gå ind i bestyrelsesarbejdet.
Hvad har bestyrelsen besluttet?
Bestyrelsen beslutter i samarbejde med områdelederen principperne for området.