Forældresamarbejde i Sædding-Gjesing området
Bestyrelsens forord
Samarbejdet mellem forældre og pædagogisk personale er et fælles projekt
Vi har brug for hinanden
Forældre og pædagogisk personale har et fælles ansvar for at inddrage hinanden. Vi har brug for hinanden, når det handler om vores børn, og det skal afspejles i den måde, vi samarbejder på.
Gensidig respekt og ligeværd
Forældresamarbejdet er præget af, at forældre og pædagogisk personale behandler hinanden med gensidig respekt og ligeværd.
Tillid
Tillid et nøgleord. Både forældre og pædagogisk personale har tillid til, at hvis der er noget – større eller mindre – så kommer man. Det kan være alt fra at et barn er ved at være klar til at blive ’blefri’ til mere komplekse udfordringer.
Det vigtigste er, at alle parter skal have tillid til, at både forældre og personale henvender sig, hvis der er noget.
Julia Dakwar
Bestyrelsesformand 2018
Forældremøder
Der afholdes forældremøde med valg til områdebestyrelse og forældreråd en gang årligt. Her gennemgås årsberetning fra områdebestyrelsen og forskellige aktuelle emner, der vedrører den enkelte afdeling. Hvert 2. år er der orientering om fravalg af frokostordningen. Der vil desuden være oplæg omkring aktuelle temaer fra børnenes dagligdag, trivsel, udvikling og læring.
Forældresamarbejde i områdets afdelinger
Forældresamarbejde er at bygge bro mellem børns to livsverdner. Forældrene er vigtige aktører i at medvirke til at skabe livs- og læringsmiljøer, der fremmer børnenes trivsel, udvikling og læring, samt deltagelsesmuligheder i fællesskaber. Derfor er vores fornemmeste opgave som samarbejdspartnere, at sikre optimal trivsel, udvikling og læring for barnet, både i daginstitution og hjem.
Det er vigtigt, at I føler jer velkomne og trygge ved at aflevere jeres barn i institutionen og at I oplever et tillidsfuldt og konstruktivt samarbejde med os, så børnene får de bedst mulige trivsels- og udviklingsbetingelser i den tid, de går i vuggestuen eller børnehaven. Gensidig respekt, hvor vi åbent og ærligt samarbejder og er i dialog om barnet, samt et højt gensidigt informationsniveau, er med til at sikre de bedste opvækstbetingelser for barnet.
Det er betydningsfuldt for os, at vi:
- Modtager jer positivt, åbent og anerkendende
- Lytter til og tager jer alvorligt
- Har stor viden og erfaring med børns udvikling, trivsel og læring
- Indgår i en gensidig dialog og sparring med jer, omkring barnet og forældreskab
- Vægter opstart og indkøring højt, så barnet får de optimale startbetingelser i afdelingen
- Tilstræber et højt informationsniveau og bruger Tabulex, så I kan hente information om det pædagogiske arbejde og børnenes liv i institutionen
- Vi involverer og inddrager jer hvor det er muligt, så I også kan bidrage og være med til at gøre en forskel for børnene og afdelingen som helhed
Det har betydning for jeres barn, at I:
- Er aktive i samarbejdet omkring barnets trivsel, udvikling og læring, hvor vi aftaler fælles indsats
- Holder jer informeret om hvad der sker i afdelingen
- Taler med jeres barn om deres hverdag i vuggestuen/børnehaven
- Informerer os om ændringer i jeres familieliv, som har betydning for jeres barn
- Viser respekt for vores arbejde og går i dialog med os, hvis der er usikkerhed eller kritik at vores arbejde
- Prioriterer forældrearrangementer højt
- Sørger for barnet har de praktiske ting med, de kan få brug for i løbet af dagen, inde som ude
- Er bevidste om, at I har det primære ansvar for jeres barns trivsel, udvikling, læring og dannelse
Forældresamtaler
Nedenfor har vi udarbejdet en oversigt over de faste samtaler der er i løbet af barnets tid i afdelingen. Der er afsat en halv time til disse undtagen opstartssamtalen som varer lidt længere.
Det er målet at de faste samtaler skal sikre at vi i samarbejde med jer har godt fat i barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse og herudover vægter vi den løbende daglige dialog så højt som muligt.
Vi tilbyder endvidere råd og vejledning og har I et ønske om, at drøfte emner vedrørende jeres barn, eller generelt om opdragelse, trivsel, udvikling, læring, m.m. uden for de faste samtaler er det altid muligt at afsætte tid til et ekstra møde.
Vuggestue:
Opstartssamtale 1 mdr. før opstart
Samtalen tager afsæt i: I fortæller og giver information om jeres barn. Der vil være en rundvisning og vi laver aftaler om jeres barns opstart.
I får udleveret en velkomstfolder og information om AULA samt folder om ”Samarbejde med forældre”
På AULA (i dokumenter) kan I efterfølgende finde informationer om: Forældreportalen, Dialogværktøjet, Sprogtrappen, Sprogvurdering, principper for kost, TOPI mm.
Trivselssamtale indenfor de første 6 måneder
Samtalen tager afsæt i jeres barns opstart samt udvikling og trivsel
På vej mod børnehave - inden børnehavestart
Samtalen tager afsæt i: Sammen har vi en drøftelse omkring jeres barn med udgangspunkt i dialogværktøjet. Vi laver aftaler om jeres barns opstart.
Børnehave:
Opstartssamtale 1 måned før opstart (hvis barnet ikke kommer fra vuggestuen)
Samtalen tager afsæt i: I fortæller og giver information om jeres barn. Der vil være en rundvisning og vi laver aftaler om jeres barns opstart.
I får udleveret en velkomstfolder og information om AULA samt folder om ”Samarbejde med forældre”
På AULA (i dokumenter) kan I efterfølgende finde informationer om: Forældreportalen, Dialogværktøjet, Sprogtrappen, Sprogvurdering, principper for kost, TOPI mm.
Trivselssamtale indenfor de første 6 måneder
Samtalen tager afsæt i jeres barns opstart samt udvikling og trivsel.
4,5 års samtale
Samtalen tager udgangspunkt i dialogværktøjet.
På vej mod skole - samtale i oktober/november
Samtalen tager udgangspunkt i dialogværktøjet
Revideret maj 2021