Områdebestyrelsen består af medlemmer valgt blandt forældre og medarbejdere i de enkelte afdelinger.
Der er valg til bestyrelsen én gang om året
Områdebestyrelsen består af medlemmer valgt blandt forældre og medarbejdere i de enkelte afdelinger.
Der er valg til bestyrelsen én gang om året.
Områdebestyrelsen består af medlemmer valgt blandt forældre og medarbejdere i de enkelte afdelinger.
Der er valg til bestyrelsen én gang om året
Formand:
Næstformand:
Afd. Højvangshaven:
Ea Uhrskov Christensen, Dortheasvej 18, Esbjerg
Områdebestyrelsesmedlemmer:
Afd. Bydelens Børnehus:
Abdirahman Abdillahi
Afd. Vognsbøl Børnehus:
Line Grønfeldt Olsen
Afd. Højvangshaven:
Azra Bhanu Malik-Christiansen
Stedfortræder & Pædagogisk leder
Afd. Højvangshaven
Anne K. Sætrang Norschau
Tlf.: 76166480
Områdeleder
Områdekontor, afd. Vognsbøl Børnehus
Helle Rohde
Tlf: 23345708
Medarbejderrepræsentant
Ulla Friis, afd. Bydelens Børnehus
Helle Trolle Nørby, afd. Vognsbøl Børnehus
Sted: Vognsbøl Børnehus
Kl. 17-19
Forældre: Line, Ea, Ermin
Medarbejdere: Helle
Ledelsen: Helle
Fraværende
Afbud: Ulla, Anne
Referent
Helle R.
Godkendt.
Område Jerne-Spangsbjerg
Line blev valgt til at deltage i workshoppen der finder sted den 23.03.23.
Områdeleder: Helle Rohde
Medarbejdere: Ulla, Helle
Forældre: Signe, Line, Ermin
Azra, Ea og Anne
Ulla
Godkendt.
Vi er startet med et nyt arbejdsredskab i området, Kalenda Dette er et redskab der synliggøre personalets daglige arbejde, mødeplan, tid til møder, ferie, sygdom mm. Højvangshaven har været med i et 3 mdr. pilotprojekt.
I vores afdelinger er der fokus på omsorg, der bliver afholdt sygesamtaler og trivselssamtaler. Der er fokus på de langtidsfriske.
Til januar bliver alle langtidsfriske budt ind til en lille samtale. Det er nærmeste leder der afholder samtalen af ca. 10 min varighed.
Vi er i området meget opmærksomme på det psykisk arbejdsmiljø.
Der er 10 børn på venteliste som er i en andre inst. Bydelens Børnehus er eneste dagtilbud i landet der kun har fået en dispensation i 2 år. Dispensationen udløb i december 2021 og der er intet sket fra politisk side. I 2023 får vi tildelt økonomi til 22 børn i vuggestuen.
Forældrerådet i Bydelens Børnehus er meget aktive og arbejder på nye tiltag.
Vi skal til næste år spare 0,3 % af vores egen ramme. Samtidig har vi et minus med på -550.000.kr fra sidste år og vi vil ligeledes komme ud med et underskud i år bl.a. på grund af stor vikardækning. Vi kommer til at følge budgettet i områdebestyrelsen.
Status er: Der er i afd. Bydelens Børnehus en stor ændring for børnehaven idet de ikke tidligere har været en del af frokostordningen. Børnene er glade og deltager men stor glæde og sætter ære i, at være en aktiv del af tilberedningen af maden. Der er stor tilfredshed fra forældre.
Ligeledes er både afd. Vognsbøl Børnehus og afd. Højvangshaven (vuggestueafdelingerne) stadig med i frokostordningen.
I Bydelens Børnehus er der en fysioterapeut ansat frem til ultimo juni 2023, vi er ligeledes blevet certificeret friluftsliv
I Højvangshaven er fokusområdet læreplanerne som der arbejdes målrettet med.
I Vognsbøl Børnehus er det en profil institution ”Idræt og natur”
I områdebestyrelsen er der fokus på natur/ude liv det tænkes videre.
Bevægelsesstrategigen skal justeres for at skabe fundament til et videre forløb.
Godkendt ny vejledning og behandling af billeder. Principper for behandling af personoplysninger. Vi har drøftet børnetube personalet bruger meget energi på børnetube, forældre har svært ved at tilgå børnetube, men efter revideret vejledning ultimo 2022 må vi nu bruge AULA til at tage billeder i.
Ea, Signe, Helle R, Ermin og Anne
Ulla
Helle
Line
Azra
Anne
Godkendt
PL fra dagtilbud fra skole og dagtilbud mødes for at drøfte den bedste overgang.
Vi skal spare 0,3% af rammen – og det bliver trukket inden vi får uddelt økonomi for det kommende år.
Vi er opmærksomme på mange udgifter igen i år.
Sted: Vognsbøl Børnehus
Kl 17-19
Forældre: Line, Signe
Medarbejdere: Ulla og Helle
Ledelsen: Helle og Anne
Afbud: Ea
Fravær: Azea og Abdirahmam
Anne
ok
COVID
Ukraine - flygtninge børn
Områdeleder: Helle Rohde
Medarbejdere: Ulla F, Helle, N og Lene G
Forældre: Signe
Line
Azra, Abdirahman, Ea
Lene
Godkendt
Tema aften Aktive børn i Dagtilbud er udsat fra den 20. januar til den 3. marts pga. Corona
Skofri institution har vi jo knap mærket, da der hovedsagelig har været afhentning og aflevering udenfor.
Halvtaget i Højvangshaven er taget i brug i dag.
Det er besluttet at vi igen skal have hygiejnemedarbejdere i dagtilbud. Området får en hygiejnemedarbejder i hvert hus, 2 timer om dagen.
Alle institutioner har fået legepladstilsyn. Som noget nyt, så lægges legepladsrapporterne direkte ind på hjemmesiden. Vi skal være opmærksomme på at få handleplanerne lagt derind sammen med.
Højen i Vognsbøl Børnehus har været en udfordring, der bliver kigget på, hvordan den kan laves om sammen med Kompan. Der skal etableres noget der er holdbar.
Der kom ikke det antal børn der var tilmeldt.
Nytårsaftensdag havde vi et barn i Vognsbøl Børnehus, hertil var der to personaler på arbejde.
Det er en udfordring med rekrutteringen, det bliver der kigget på fra dagtilbud og uddannelsesinstitutionerne.
Der er intet nyt. Det tages op politisk i marts måned. Tiltag der er sat i værk:
Der sker meget omkring Stengårdsvej, der er mange planer og ideer til forandringer og nye tiltag.
Målet var at vi skulle ned under 30 % af nyoptag, det mål har vi ikke nået.
Vi er ikke kommet i gang med venskabsafdelingerne pga. Corona.
Hele området skal syde af Aktive børn, som skal ind under Leg, læring og kreativitet (vores STEAM-agenda), herved opnås en sammenhæng i hverdagen.
Områdeleder: Helle Rohde
Medarbejdere: Ulla F, Helle, N og Lene G
Forældre: Signe, Ea, Line
Azra, Abdirahman
Lene
Godkendt
Tiltag:
Udflytter er udsat pga. Corona.
Vi har fået 1,5 million af Staten til profilering, pengene er brugt på et certificeringsprojekt omkring Friluftsliv. Der er også penge til en projektstilling i et år. Vi har ansat en fysioterapeut, der starter den 3. januar 2022.
Der regnes lige nu på hvad en udvidet åbningstid vil koste. Vi afventer svar den 16/12. Herefter sendes det til politikerne.
Kommunikationsafdelingen skal hjælpe med branding af Bydelens Børnehus.
I Vognsbøl Børnehus er den 62 %, I Højvangshaven er den 61 %, i Bydelens Børnehus er den 59%.
Det er pt. svært at få pædagogisk personale.
Områdeleder: Helle Rohde
Medarbejdere: Ulla, Lene
Forældre: Signe, Ea, Line
Azra, Abdirahman
Lene
Godkendt
Der er politisk stor fokus på skovbørnehaver. Der igangsættes et pilotprojekt over to år.
Der bliver alligevel ikke taget 0,5 procent af rammen.
Der er lavet en lejekontrakt med Ungdomsbo på 30 år.
I morgen sender Helle argumenter for at Bydelens dispensation skal undviges til Mette Lindkær, som så sender det videre til ministeriet.
Af nye tiltag har Bydelen fokus på hjemmebesøg som tilbud til nye børn.
-Der skal være opmærksomhed omkring Ghettoplanen. Følgende drøftes: Dispensationen, Obligatoriske læringsmiljøer, Udflytterdelen samt andre mulige tiltag.
-Skovbørnehaver er ikke et lys i mørket.
Line fortæller: Gruppen ”Hvor er der en voksen”, har søgt om aktindsigt. De tal de har fået er ikke til at gennemskue.
Områdeleder: Helle Rohde
Medarbejdere: Helle, Ulla, Lene
Forældre: Signe
Ea, Line, Azra, Abdirahman
Ulla
Godkendt
Områdeleder: Helle Rohde
Medarbejdere: Helle, Ulla
Forældre: Signe, Ea, Line
Kirsten, Azra, Abdirahman
Ulla
Godkendt
Der er et lavt sygefravær i afdelingerne der bruges vikar når det er nødvendigt.
Stor anerkendelse fra Helle Rohde til personalet.
I Højvangshaven er gulvet i børnehaven blevet lappet så det formodes at det kan holde 1-2 år. Der er søgt byggetilladelse til overdækket terrasse ud fra børnehaven i Højvangshaven pris 80.000 kr.
Line repræsentant for bevægelsen (hvorerderenvoksen) har fået oplyst at 20% af de kr. som Esbjergkommune for tildelt til minimumsnormeringer skal gå til administration. Line har kontaktet Jørn Henriksen vedr. dette Line vil i denne uge få aktindsigt
I uge 10 begyndte der at ske meget. Bakkeskolen lukkede grundet smitte. Bydelens Børnehus har mange søskende som går på Bakkeskolen. Torsdag formiddag i uge 11 rettede patientsikkerheden opmærksomheden på 4 sogne i Esbjergkommune hvilket er de sogne som området ligger i. Torsdag eftermiddag kom den endelige afgørelse fra patientsikkerheden at det blev til 3 sogne som blev berørt af nedlukning dette blev konsekvensen af nedlukning af Bydelens Børnehus fra torsdag og hele uge 12. Der er blevet etableret nødpasning i Bramming for vuggestuen og børnehaven i to fine pavilloner.
Der er stadig fokus på rengøring. Personalet er gode til at sikre den god hygiejne. Der bliver gjort alt for at undgå smitte.
Godkendt med tilføjelser. Jævnfør vores bevægelsesstrategi aktive børn er der et stort ønske fra forældre i Vognsbøl og Højvangshaven om et overdækket skur til cykler, klapvogne eller lign så dette ikke bliver vådt og kan låses. Helle Rohde har undersøgt pris på skur til Vognsbøl pris ca 150.000 kr. I Højvangshaven er der undersøgt hvor det evt. kan etableres det vil dog blive inde for matriklen. Helle Rohde vil undersøger mere.
Vores Bevægelsesstrategi er godkendt af Jens Troelsen som er ophavsmand til Active Living i Danmark.
Politik vi har nedskrevet. Helle fra Vognsbøl fortæller om afholdelse af fødselsdag det samme gør Ulla fra Bydelens Børnehus begge steder ligges der stor vægt på at det er barnet som er i centrum denne dag.
Ea mor fra Højvangshaven er meget tilfreds med at børn ikke skal have noget spiseligt med. Signe fra Vognsbøl er enig. Line fra Vognsbøl er lidt delt i vores politik. Helle Rohde orienterer om grunden til vores måde at afholde fødselsdage på. Det besluttes at det fortsætter på denne måde som nu. Vi vil i stedet hylde traditionerne hvor afdelingen vil byde på lidt godt til munden.
Valget vil blive på samme måde som sidste år og vil være i ugerne 15 og 16. Der oprettes et fora i AULA. Grundet Covid 19 kan der ikke holdes fysiske møder. Signe og Ea er på valg og de genopstiller begge to til en periode mere.
Hvad arbejder bestyrelsen med:
Styrelsesvedtægt for områdebestyrelser godkendt i Esbjerg Byråd, den 3. december 2018 og trådt i kraft samme dato.
Indhold
§ 1 Forældrebestyrelse i dagtilbud
§ 2 Byrådet
§ 3 Dagtilbuddenes formål
§ 4 Struktur og ansvar
§ 4.1 Områdebestyrelsen
§ 4.2 Forældreråd
§ 4.3 Ledelsesansvar
§ 5 Områdebestyrelsens sammensætning
§ 6 Valgret og valgbarhed
§ 7 Valg af forældrerepræsentanter
§ 8 Valg af medarbejderrepræsentanter
§ 9 Bestyrelsesmedlemmers fratræden
§ 10 Valgperiode for bestyrelsesrepræsentanter
§ 11 Konstituering af områdebestyrelse
§ 12 Mødevirksomhed
§ 13 Beslutningsdygtig
§ 14 Områdebestyrelsens kompetencer og opgaver
§ 15 Områdelederens ansvar og funktion
§ 16 Forældreråd
§ 17 Ændring af styrelsesvedtægten
BILAG 1 Standardforretningsorden
BILAG 2 Tavshedspligt m.v.
BILAG 3 Underretningspligt
§ 1 Forældrebestyrelse i dagtilbud
Forældre med børn i dagtilbud har ret til at få oprettet en forældrebestyrelse i dagtilbuddet med et flertal af valgte forældre. Medarbejdere i dagtilbuddet skal være repræsenteret i forældrebestyrelsen.
Forældrebestyrelser kan etableres på tværs af kommunale dagtilbud, hvis de enkelte bestyrelser beslutter det.
Reglerne for forældrebestyrelser er beskrevet i dagtilbudslovens §§ 14, 15 og 16. Forældrebestyrelsen oprettes i området, jf. Esbjerg Kommunes områdestruktur, og benævnes derfor i styrelsesvedtægten som områdebestyrelse.
§ 2 Byrådet
Byrådet fastsætter i henhold til dagtilbudslovens § 3 a, stk. 2 rammer for dagtilbuddene. Dette omfatter:
Byrådet skal endvidere føre tilsyn med indholdet i dagtilbuddene, og med den måde opgaverne udføres.
§ 3 Dagtilbuddenes formål
Dagtilbuddenes formål fremgår af dagtilbudslovens § 7.
§ 4 Struktur og ansvar
De kommunale daginstitutioner i Esbjerg Kommune er opdelt i 7 områder med et antal afdelinger i hvert område. Områdestrukturen indebærer, at det enkelte område har én områdeleder, et antal pædagogiske ledere, ét budget og én områdebestyrelse med forældre- og medarbejderrepræsentanter med flertal af forældrevalgte medlemmer.
§ 4.1 Områdebestyrelsen
For hvert område skal der således vælges én områdebestyrelse. Det er områdebestyrelsens opgave at varetage styrelsen af områdets afdelinger inden for de af Byrådet fastsatte rammer og evt. prioriterede indsatser.
Medlemmer af områdebestyrelsen er omfattet af tavshedspligt.
§ 4.2 Forældreråd
I de enkelte afdelinger kan der oprettes et forældreråd. Forældrerådet kan ikke tillægges nogen særskilt beslutningskompetence.
Forældrerådet må ikke drøfte personsager.
§ 4.3 Ledelsesansvar
Områdelederen har det overordnede ledelsesansvar på personale, drift og økonomi for alle områdets afdelinger og er ansvarlig for afdelingernes virksomhed over for Byrådet.
Den pædagogiske leder har det daglige pædagogiske ansvar i afdelingen og den daglige kontakt med og ansvar for afdelingens personale.
§ 5 Områdebestyrelsens sammensætning
Forældrerepræsentanter
Der vælges som udgangspunkt 1 forældrerepræsentant samt 1 suppleant fra hver afdeling til områdebestyrelsen. I visse afdelinger kan størrelsen ift. afdelingens børnetal eller antal huse berettige, at der vælges 2 forældrerepræsentanter i afdelingen.
Områdebestyrelsen fastsætter, om der skal være 1 eller 2 forældrerepræsentanter fra de enkelte afdelinger i området.
Hvis en afdeling ikke kan være repræsenteret i områdebestyrelsen er der mulighed for, at der kan vælges en ekstra forældrerepræsentant fra en af de øvrige afdelinger i området. Områdebestyrelsen beslutter fra hvilken afdeling, der vælges en ekstra repræsentant, og dette foretages som et supplerende valg, jf. § 10 og denne forældrerepræsentant vælges kun for en periode på ét år.
Medarbejderrepræsentanter
Der vælges 2 eller 3 medarbejderrepræsentanter samt suppleanter for alle medarbejdere i et område til områdebestyrelsen. Områdebestyrelsen fastsætter, om der skal være 2 eller 3 medarbejder-repræsentanter i områdebestyrelsen.
Forældre- og medarbejderrepræsentanter har stemmeret i områdebestyrelsen.
En suppleant indtræder i bestyrelsesmøder, hvis den man er suppleant for er fraværende mere end 3 på hinanden følgende bestyrelsesmøder.
§ 6 Valgret og valgbarhed
Forældrerepræsentanterne til områdebestyrelsen og forældrerådet vælges af og blandt forældre med børn i den pågældende afdeling. Ved forældre forstås de personer, der på tidspunkt for valget til områdebestyrelsen har del i forældremyndigheden over børn, der er indskrevet i afdelingen.
Der kan i særlige tilfælde tillægges personer valgret og valgbarhed som forældre, hvis de faktisk har omsorgen for og den daglige tilknytning til barnet. Områdeleder kan tillægge følgende personer valgret og valgbarhed, hvis de fremsætter ønske om det:
Der kan højst tildeles valgret og valgbarhed til to personer med tilknytning til barnet. To forældre med et eller flere fælles børn i afdelingen har hver en stemme til valget og begge forældre er valgbare.
§ 7 Valg af forældrerepræsentanter
Hvert år i marts/april afholdes valg i afdelingen til områdebestyrelsen. Valget kan foregå på forældremøde eller ved digital afstemning. Ved afstemning på forældremøde kan der ikke stemmes ved fuldmagt eller pr. brev.
Valget foretages med simpelt stemmeflertal, dvs. den/de personer med flest stemmer er valgt.
I tilfælde af stemmelighed skal der være omvalg mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer. Er der herefter stadig stemmelighed, sker valget ved lodtrækning.
Medarbejdere med egne børn indskrevet i området er ikke valgbare som forældrerepræsentanter, men har stemmeret.
Valget indkaldes af den siddende områdebestyrelse, som er ansvarlig for valghandlingen.
§ 8 Valg af medarbejderrepræsentanter
I marts/april i ulige år vælges medarbejderrepræsentanter og suppleanter af og blandt det fastansatte personale. Valget kan foregå på fælles personalemøde eller ved en digital afstemning. Ved afstemning på personalemøde kan der ikke stemmes ved fuldmagt eller pr. brev. Hver fastansat medarbejder har én stemme.
Valget foretages med simpelt stemmeflertal, dvs. den/de personer med flest stemmer er valgt.
I tilfælde af stemmelighed, skal der være omvalg mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer. Er der herefter stadig stemmelighed, sker valget ved lodtrækning.
Pædagogisk leder og områdelederen kan ikke vælges som medarbejderrepræsentanter og har ikke stemmeret til valget.
§ 9 Bestyrelsesmedlemmers fratræden
En forældrerepræsentant fratræder områdebestyrelsen, når repræsentantens barn udmeldes af afdelingen. Herefter indtræder dennes suppleant.
Forældrerepræsentanten kan undtagelsesvist fortsætte i områdebestyrelsen frem til næste valg, hvis der er enighed om det i den øvrige del af områdebestyrelsen. Hvis blot ét bestyrelsesmedlem ikke er enig, må den pågældende repræsentant træde ud.
Hvis en forældrerepræsentant selv ønsker at fratræde områdebestyrelsen i valgperioden, indtræder dennes suppleant herefter i områdebestyrelsen.
En medarbejderrepræsentant træder ud af områdebestyrelsen med virkning fra det tidspunkt, hvor den pågældende medarbejder har afleveret eller modtaget sin opsigelse til/fra kommunen. Suppleanten indtræder herefter i områdebestyrelsen.
§ 10 Valgperiode for bestyrelsesrepræsentanter
Forældrerepræsentanterne vælges for 2 år, suppleant dog kun for 1 år.
I afdelinger med flere forældrerepræsentanter vælges repræsentanterne forskudt med et års interval. Nogle forældrerepræsentanter vil muligvis kun blive valgt for ét år, hvilket aftales før valget, hvem der er på valg efter ét år.
Medarbejderrepræsentanterne og suppleanter vælges for 2 år.
Valgperioden begynder ved konstituerende møde efter valget.
Supplerende valg kan foretages, hvis der ikke vælges et tilstrækkeligt antal repræsentanter og suppleanter ved det ordinære valg eller repræsentanter udtræder af områdebestyrelsen i valgperioden.
§ 11 Konstituering af områdebestyrelse
Den afgående områdebestyrelse har sit virke frem til det konstituerende møde for den nye områdebestyrelse.
Senest 14 dage efter det sidste afdelingsvalg konstituerer områdebestyrelsen sig med formand og næstformand. Områdelederen indkalder til det konstituerende møde.
Formanden og næstformanden vælges for et år ad gangen af og blandt de forældrevalgte medlemmer. Medarbejderrepræsentanterne kan ikke indtage formands- eller næstformandsposten.
Valget gennemføres som skriftligt flertalsvalg. Ved flertalsvalg er den kandidat valgt, der opnår flertal af de afgivne stemmer. Opnås et sådan flertal ikke ved første afstemning, foretages en ny afstemning blandt de to kandidater, der opnåede flest stemmer i første runde.
§ 12 Mødevirksomhed
Områdebestyrelsen udøver sin virksomhed på bestyrelsesmøder. Der kan således kun træffes beslutninger og handles på bestyrelsens vegne på områdebestyrelsens møder, og disse skal være indkaldt efter og følge standardforretningsordenen.
Formanden kan træffe beslutninger uden for områdebestyrelsens møder i særlige situationer; eksempelvis ved hastesager. Formanden skal kort tid herefter informere områdebestyrelsen om beslutningen.
Områdebestyrelsen skal som minimum afholde 4 årlige møder. Der optages referat af bestyrelsesmøderne.
Såfremt sagernes karakter kræver det, kan områdebestyrelsesmøderne behandle disse som lukkede punkter på dagsordenen.
Områdebestyrelsesformanden kan indbyde andre til at deltage i møderne, når der behandles spørgsmål af særlig interesse for dem, eller når der behandles spørgsmål som kræver særlig faglig ekspertise.
Esbjerg Kommune har fastsat en standardforretningsorden, som områdebestyrelsen skal følge.
Standardforretningsorden er vedlagt som bilag 1.
§ 13 Beslutningsdygtig
Områdebestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede. Beslutninger træffes ved almindeligt stemmeflertal. Alle repræsentanter har hver én stemme. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.
Områdelederen og stedfortræderen har ikke stemmeret.
§ 14 Områdebestyrelsens kompetencer og opgaver
Områdebestyrelsen:
Områdebestyrelsen skal inddrages i udarbejdelsen, evalueringen af og opfølgning på den pædagogiske læreplan. Områdebestyrelsen skal endvidere inddrages i arbejdet med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til SFO og skole.
Fravalg af frokostordning foretages af et flertal af forældre i enheden. Områdeleder står for denne beslutningsproces.
§ 15 Områdelederens ansvar og funktion
Områdelederen er sekretær for områdebestyrelsen og bidrager med at fremlægge sager og dagsordenspunkter. Områdelederen er ansvarlig for at udmønte de principper, der er fastsat af områdebestyrelsen.
Områdelederen har pligt til at meddele områdebestyrelsen, hvis den træffer en beslutning, som er ulovlig eller i strid med Byrådets fastsatte rammer og indsatser, gældende overenskomster eller lignende.
Områdelederen har ligeledes pligt til at undlade at udføre ulovlige beslutninger truffet af områdebestyrelsen.
Stedfortræderen har mulighed for at deltage i bestyrelsesmøderne og supplere områdelederen i sagsfremstillingen.
§ 16 Forældreråd
Der kan oprettes et forældreråd i hver afdeling i et område med 3-5 forældrerepræsentanter og 1 suppleant fra afdelingen.
Pædagogisk leder deltager som tovholder for forældrerådet.
Der kan derudover højest deltage én medarbejderrepræsentant i forældrerådet, og medarbejderrepræsentanten vælges blandt det fastansatte pædagogiske personale i afdelingen.
Forældrerådets opgaver kan være
Valget til forældreråd er for en toårig periode og finder sted på samme tidspunkt som valget til områdebestyrelsen.
Forældrerådet fastsætter egen forretningsorden.
§ 17 Ændring af styrelsesvedtægten
Styrelsesvedtægten godkendes af Byrådet. Ved ændring af styrelsesvedtægten skal der foretages høring i områdebestyrelserne.
Vedtaget i Esbjerg Byråd den 3. december 2018
BILAG
Bilag 1 Standardforretningsorden for områdebestyrelser
Bilag 2 Tavshedspligt
Bilag 3 Underretningspligt
BILAG 1 Standardforretningsorden for områdebestyrelser
1. Områdelederen indkalder til det konstituerende møde, som afholdes senest 14 dage efter sidste afdelingsvalg i området. (Områdebestyrelsen benævnes i det følgende som ”bestyrelsen”).
2. På det konstituerende møde vælges formand og næstformand blandt forældrerepræsentanterne i bestyrelsen.
3. Områdelederen orienterer på det konstituerende møde bestyrelsesmedlemmerne om standardforretningsordenen og tavshedspligten.
4. Der afholdes mindst 4 bestyrelsesmøder om året. Herudover afholdes der bestyrelsesmøder, når det ønskes af formanden, eller når mindst 1/3 bestyrelsesmedlemmer ønsker det samt angiver punkter til dagsorden.
5. Bestyrelsesmøder indkaldes med mindst 14 dages varsel af formanden. Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsorden, skal dette meddeles formanden, senest 10 dage før mødet.
6. Formanden fastsætter i samarbejde med områdelederen dagsorden for møderne. Dagsorden samt eventuelle bilag udsendes af områdelederen til bestyrelsesmedlemmerne, senest 7 dage før mødet.
7. Områdelederen er bestyrelsens sagsbehandler og er ansvarlig for, at der under møderne føres referat over bestyrelsens beslutninger. I beslutningsreferatet anføres for hvert møde, hvilke personer der har været til stede. Beslutningsreferatet godkendes af de medlemmer, der har deltaget i mødet.
8. Ethvert medlem kan forlange korte afvigende opfattelser ført til referat samt medsendt bestyrelsens udtalelser og beslutninger.
9. Efter mødet gøres referatet tilgængeligt digitalt for alle forældre med børn i dagtilbuddet og for personalet.
10. Stedfortræderen har mulighed for at deltage i bestyrelsesmøderne.
11. Bestyrelsesmøder kan kun undtagelsesvis holdes, hvis områdelederen er fraværende. Stedfortræderen indtræder i den forbindelse i områdelederens rolle.
12. Bestyrelsen kan beslutte tillæg til standardforretningsorden, når disse er i overensstemmelse med Styrelsesvedtægten og lovgivning.
13. Tvivlsspørgsmål, der ikke kan løses af nærværende forretningsorden, afgøres af Dagtilbudschefen.
BILAG 2 Tavshedspligt m.v.
Forvaltningsloven
§ 27. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, med hensyn til oplysninger om
1) enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold og
2) tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold el.lign., for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysningerne angår, at oplysningerne ikke videregives.
Stk. 2. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har desuden tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, når det er af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller rigets forsvar. Det samme gælder, når en oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig, herunder når fortrolighed følger af en EU-retlig eller folkeretlig forpligtelse el.lign.
Stk. 3. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har herudover tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, når det er nødvendigt at hemmeligholde en oplysning til beskyttelse af væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser, herunder forholdet til andre lande eller internationale organisationer.
Stk. 4. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har endvidere tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f, med hensyn til oplysninger, som det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde for at varetage væsentlige hensyn til
1) forebyggelse, efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser samt straffuldbyrdelse og beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om strafferetlig eller disciplinær forfølgning,
2) gennemførelse af offentlig kontrol-, regulerings- eller planlægningsvirksomhed eller af påtænkte foranstaltninger i henhold til skatte- og afgiftslovgivningen,
3) det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed,
4) forskeres og kunstneres originale ideer samt foreløbige forskningsresultater og manuskripter eller
5) private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet.
Stk. 5. Inden for den offentlige forvaltning kan der kun pålægges tavshedspligt med hensyn til en oplysning, når det er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til bestemte offentlige eller private interesser som nævnt i stk. 1-4.
Stk. 6. En forvaltningsmyndighed kan bestemme, at en person uden for den offentlige forvaltning har tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger, som myndigheden videregiver til den pågældende uden at være forpligtet hertil.
Stk. 7. Fastsættes der i henhold til § 1, stk. 3, regler om tavshedspligt, eller pålægges der tavshedspligt efter stk. 6, finder straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f tilsvarende anvendelse på overtrædelse af sådanne regler eller pålæg.
Videregivelse af oplysninger til en anden forvaltningsmyndighed
§ 28. For videregivelse af oplysninger om enkeltpersoner (personoplysninger) til en anden forvaltningsmyndighed gælder reglerne i § 5, stk. 1-3, §§ 6-8, § 10, § 11, stk. 1, § 38 og § 40 i lov om behandling af personoplysninger, jf. denne lovs § 1, stk. 3.
Stk. 2. Oplysninger af fortrolig karakter, som ikke er omfattet af stk. 1, må kun videregives til en anden forvaltningsmyndighed, når
1) den, oplysningen angår, udtrykkeligt har givet samtykke,
2) det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov, at oplysningen skal videregives, eller
3) det må antages, at oplysningen vil være af væsentlig betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, myndigheden skal træffe.
Stk. 3. Ved samtykke efter stk. 2, nr. 1, forstås enhver frivillig, specifik og informeret viljestilkendegivelse, hvorved den, oplysningen angår, indvilger i, at oplysningen videregives.
Stk. 4. Et samtykke efter stk. 3 kan tilbagekaldes.
Stk. 5. Lokale administrative organer, som ved lov er tillagt en selvstændig kompetence, anses som en selvstændig myndighed efter stk. 2.
§ 32. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, må ikke i den forbindelse skaffe sig fortrolige oplysninger, som ikke er af betydning for udførelsen af den pågældendes opgaver.
BILAG 3 Underretningspligt
Serviceloven
§ 153. Personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, skal underrette kommunalbestyrelsen, hvis de under udøvelsen af tjenesten eller hvervet får kendskab til eller grund til at antage,
1) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte,
2) at et barn umiddelbart efter fødslen kan få behov for særlig støtte på grund af de vordende forældres forhold,
3) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte på grund af barnets eller den unges ulovlige skolefravær eller undladelse af at opfylde undervisningspligten, eller
4) at et barn eller en ung under 18 år har været udsat for overgreb.
Stk. 2. Børne- og socialministeren kan fastsætte regler om underretningspligt for andre grupper af personer, der under udøvelsen af deres erhverv får kendskab til forhold eller grund til at antage, at der foreligger forhold, som bevirker, at der kan være anledning til foranstaltninger efter denne lov. Social- og indenrigsministeren kan endvidere fastsætte regler om, at andre grupper af personer har underretningspligt efter stk. 1, nr. 2, i forbindelse med aktiviteter uafhængigt af deres erhverv.
Standardforretningsorden for områdebestyrelser
(Bilag 1 til styrelsesvedtægten som blev godkendt af Esbjerg Byråd, den 3. december 2018)
1. Områdelederen indkalder til det konstituerende møde, som afholdes senest 14 dage efter sidste afdelingsvalg i området. (Områdebestyrelsen benævnes i det følgende som ”bestyrelsen”).
2. På det konstituerende møde vælges formand og næstformand blandt forældrerepræsentanterne i bestyrelsen.
3. Områdelederen orienterer på det konstituerende møde bestyrelsesmedlemmerne om standardforretningsordenen og tavshedspligten.
4. Der afholdes mindst 4 bestyrelsesmøder om året. Herudover afholdes der bestyrelsesmøder, når det ønskes af formanden, eller når mindst 1/3 bestyrelsesmedlemmer ønsker det samt angiver punkter til dagsorden.
5. Bestyrelsesmøder indkaldes med mindst 14 dages varsel af formanden. Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsorden, skal dette meddeles formanden, senest 10 dage før mødet.
6. Formanden fastsætter i samarbejde med områdelederen dagsorden for møderne. Dagsorden samt eventuelle bilag udsendes af områdelederen til bestyrelsesmedlemmerne, senest 7 dage før mødet.
7. Områdelederen er bestyrelsens sagsbehandler og er ansvarlig for, at der under møderne føres referat over bestyrelsens beslutninger. I beslutningsreferatet anføres for hvert møde, hvilke personer der har været til stede. Beslutningsreferatet godkendes af de medlemmer, der har deltaget i mødet.
8. Ethvert medlem kan forlange korte afvigende opfattelser ført til referat samt medsendt bestyrelsens udtalelser og beslutninger.
9. Efter mødet gøres referatet tilgængeligt digitalt for alle forældre med børn i dagtilbuddet og for personalet.
10. Stedfortræderen har mulighed for at deltage i bestyrelsesmøderne.
11. Bestyrelsesmøder kan kun undtagelsesvis holdes, hvis områdelederen er fraværende. Stedfortræderen indtræder i den forbindelse i områdelederens rolle.
12. Bestyrelsen kan beslutte tillæg til standardforretningsorden, når disse er i overensstemmelse med Styrelsesvedtægten og lovgivning.
13. Tvivlsspørgsmål, der ikke kan løses af nærværende forretningsorden, afgøres af Dagtilbudschefen.
Her kan du få et overblik over områdelederen og de pædagogiske ledere
Bestyrelsen er med til at sætte rammerne for måden, vi arbejder på i vores område. Du kan få indflydelse på dit barns pasning ved at gå ind i bestyrelsesarbejdet.
Bestyrelsen beslutter i samarbejde med områdelederen principperne for området.