Forældresamarbejdet er en vigtig og uundværlig del af vores daglige arbejde. Det er vores opgave, i samarbejde med jer, at sikre optimal udvikling, trivsel og læring for barnet. Vi lægger vægt på gensidig dialog og åbenhed, så gensidige forventninger synliggøres. Respekt og højt informationsniveau er betydningsfuldt i samarbejdet, hvor både forældre og personale har medansvar for at dette sker.
I kan forvente følgende af os:
- Vi har stor viden og erfaring med børns udvikling, trivsel og læring, hvilket vi både bruger i arbejdet med børnene og tilbyder jer vejledning i. Vi behandler alle familier med respekt og anerkender jeres forældreansvar.
- Vi er imødekommende og tager godt imod jer.
- Vi inddrager og involverer jer i barnets trivsel, udvikling og læring. (se bilag 1)
- Vi tilstræber et højt informationsniveau og bruger aktivt Aula, så I har mulighed for at hente informationerne her.
Vi forventer følgende af jer:
I er aktive i samarbejdet om barnets trivsel, udvikling og læring, hvor vi aftaler fælles indsats.
- I bidrager til et godt børnefællesskab (se bilag 2)
- I holder jer informeret om hvad der sker i dagtilbuddet.
- I viser respekt for vores arbejde og går i dialog med os, hvis der er usikkerhed eller utilfredshed med vores arbejde.
- I informerer os om ændringer i jeres familieliv, der har betydning for barnet.
- I bakker op om barnets hverdag, ved at sørge for tøj, mad og at garderoberummet er i orden.
- I prioriterer forældrearrangementer højt.
Forældresamtaler
Ud over den løbende daglige dialog har vi særlige forældresamtaler. Der er som udgangspunkt afsat en halv time til de faste samtaler, dog vil der i opstartssamtalen også være afsat tid til rundvisning.
Hvis I har ønske om vejledning i forhold til emner vedrørende jeres barn, eller generelt om opdragelse, trivsel, udvikling, læring m.m. kan vi altid drøfte dette.
Opstartsmøde
En samtale med rundvisning for nye børn i vuggestuen, eller børnehaven. Her får vi informationer om barnet og vi laver aftaler for samarbejdet/forventningsafstemning.
På vej mod børnehave
Er en samtale der tilbydes vuggestuebørn der skal i børnehave. Her er der igen forventningsafstemning og aftaler for samarbejdet. Vi bruger ”dialogværktøjet” som udgangspunkt – både forældre og pædagog udfylder.
Trivselssamtaler
4-6 måneder efter opstart drøfter vi barnets opstart, trivsel, udvikling og læring.
Ved 4 årsalderen drøfter vi igen barnets trivsel, udvikling og læring. Dette kan ske både ved individuelle samtaler eller gruppedrøftelser om generelle emner med flere forældre.
På vej mod skole
I efteråret inden barnet skal begynde i førskole, har vi samtaler med udgangspunkt i ”dialogværktøjet” som både I og vi udfylder.
Her skal vi også have samtykkeerklæringer på overleverings oplysninger til skolen.
To gange årligt laver vi en trivselsmåling på hver enkelt barn. Vi inddrager jer som forældre, hvis der er noget vi er bekymrede for, enten ved en ekstra samtale, eller i forbindelse med de øvrige samtaler vi har.
Forældrebidrag til gode børnefællesskaber.
Vi har her samlet nogle forslag til, hvordan I bakker op om det gode børnehaveliv:
1. Medansvar for den gode tone
I kan støtte op om dette ved at vægte den gode tone og ikke acceptere et groft sprog. Bl.a. ved at være rollemodeller. Sæt gerne ord på hvordan sprog/tonefald påvirker vores følelser. Eksempelvis: ”Kan du se Maren blev ked af, at du sagde sådan til hende. ”
2. Hils på hinanden. At sige godmorgen og farvel
Det smitter positivt af på jeres barn, at I hilser på både børn og voksne. Det er altid rart at blive set og hilst på, en god start på dagen og en god afslutning.
3. Inviter forskellige legekammerater med hjem
På denne måde hjælper I jeres barn og andre børn med at få flere gode legerelationer og derved flere legemuligheder i dagligdagen. Det giver en mere harmonisk børnegruppe og glade børn, når de ikke er afhængig af at ”bedstevennen” er tilstede.
4. Fokus på det positive
At blive mødt positivt er betydningsfuldt for barnets selvværd. Derfor kan du som forældre bidrage med at se og italesætte det gode barnet har lavet i løbet af dagen også selvom madpakken ikke er spist helt op og handskerne er væk.
5. Tale om forskelligheder
En god snak med jeres barn om forskelligheder og respekt for dette, baner vejen for gode venskaber på tværs af udseende og kulturer. Tal f.eks. om at nogen har briller, lyst hår/mørkt hår, tykke/tynde men at alle mennesker er værdifulde. Øv med jeres barn, i at finde på gode ting ved andre, både børn og voksne, det udvikler empati og forståelse for andre mennesker. Hermed kan barnet lettere fungere i fællesskaber og måske tilsidesætte egne behov.
6. Fokus på alle børn, ikke kun dit eget
Når I træder ind i børnehaven/vuggestuen er det vigtigt at I allerførst ser jeres eget barn, hilser og ”knuser” eller hvad jeres ritual nu er. Herefter er det dejligt, at I ser og taler med kammeraterne. F.eks. om den leg de havde i gang. Det er betydningsfuldt at I har forståelse for at der kan være andre hensyn der skal tages, hvor jeres barn måske skal vente lidt.